Ayers Rock

  • Jordie

    Ik heb ff een vraag. Ik weet dat het niet respectvol is om Ayers Rock te beklimmen. Ik weet ook niet of ik het zal doen. Maar zijn hier mensen die het wel gedaan hebben en zo ja wat waren hun ervaringen.

  • Diana

    We hebben hem zelf niet beklommen, maar we hebben een tijdje op een van die bankjes gezeten die daar staan en hebben ons verkneukelt aan het gehannes van met name de afdalende meute. Op een gegeven moment plofte een Schot naast ons neer; net terug van zijn klim. Hij vond het over het geheel gezien een nogal teleurstellende ervaring; flinke klim om boven te komen, boven aangekomen tot de conclusie komen dat je van het uitzicht niet écht veel wijzer wordt, en tijdens de klim naar beneden heeft hij op het laatste stukje, (waar je je niet meer vast kunt houden), bijna z'n nek gebroken, aldus onze brave Schot..tja…na wat wij er zelf van hebben gezien waren wij blij dat wij ons dat niet hebben aangedaan. Dit inderdaad los van het feit dat het respect voor de Aboriginals ons bij voorbaat al had doen belsuiten om het niet te doen, al ging er een kabelbaan omhoog.

  • Jan

    Ik heb eerst een tentoonstelling bezocht waarbij o.a. werd uitgelegd waarom de Aboriganals het liever niet wilden dat toeristen Uluru zouden beklimmen. Had te maken met hun geloof en dat ze niet wilden dat er mensen zouden omkomen. Ik was daarna niet erg overtuigd. Heb hem toch beklommen. Ik dacht dat het uitzicht niet veel zou voorstellen maar dat is me juist enorm meegevallen. Je zag gebergten die 130 km verderop lagen.

    Het eerste stuk is inderdaad steil zonder dat je je ergens aan kan vasthouden. Daarna kan je je aan kettingen vasthouden. Hogerop valt het verder wel mee.

    Het zou kunnen dat het in de toekomst verboden wordt om hem nog te beklimmen

  • Mangoman

    Ik dacht dat het juist om de zonsopgang ging , die schijnt zo mooi te zijn vanaf de Ayers Rock. Dan moet je erg vroeg je nest uit en er in alle vroegte op klimmen om dat spectakel mee te maken.

  • Matthijs

    Ik vind het altijd zo dubbel. Van de ene kant willen de Aboriginals niet dat je de rots beklimt, maar van de andere kant stellen ze het gebied wel open en zien ze er graag de bijbehorende financiele vergoeding voor terug. Ik heb hem overigens zelf ook niet beklommen…

  • Eva

    Er zijn nogal wat misverstanden geloof ik, dit is wat ik van de info in het visitorcentre begrepen heb. Voor de aboriginals is Uluru een heilige plek dus zien ze er liever geen mensen op die er niets te zoeken hebben. Ze kunnen het echter (nog) niet verbieden omdat het nog niet helemaal in hun bezit is. Ze leasen het nu van de regering oid en na zoveel jaar (99 ofzo) krijgen ze het helemaal terug, waarna ze het dus wel kunnen gaan verbieden lijkt me. In 1985 kregen de aboriginals de rots dus min of meer terug in hun bezit waarna ze er de naam Uluru aan hebben gegeven (Ayers rock is de naam die de engelsen bedacht hebben) Destijds werd door de australische premier beloofd dat hij de wensen van de aboriginals respecteerde en beloofde het klimmen te gaan verbieden, maar tijdens de overdracht brak hij deze belofte waardoor er nu nog steeds elke dag honderden toeristen de rots kunnne beklimmen.

    Maar om kort te zijn, als het aan de aboriginals lag kwamen er geen toeristen meer op de rots, vandaar dat ze het vragen om de rots uit respect niet te beklimmen. Het is aan jezelf of je daar iets mee doet of niet.

    En het is inderdaad waar dat de rots op zn mooist is tijdens zonsopgang en ondergang, maar dan van een afstandje zodat je per minuut de kleurverschillen ziet. Bovendien mag je dan nog helemaal niet de rots op, dat mag pas na zonsopgang en voor zonsondergang ivm de veiligheid. Overdag vallen er al genoeg mensen te pletter

    Meer info: http://www.environment.gov.au/parks/uluru/index.html

  • Piet

    Die Aboriginals moeten niet zeiken maar met de tijd meegaan. Gewoon lekker klimmen als je daar zin in hebt.

  • Eva

    Ja je hebt gelijk, waar hebben we het nou eigenlijk over..? Ze mogen dan wel al duizenden jaren de bewoners zijn van het land, maar de engelsen zijn er nu eenmaal, aanpassen!

    Heb je hier uberhaupt ooit over nagedacht?? Hoe sta jij tegenover de rest van de wereld, @!#$ aan alle bevolkingsgroepen, christenen, moslims enz enz? Ooit in een historisch gebouw geweest, kerken oid? Ga je dan ook gewoon alles aanraken waarvan er een bordje staat nergens aan te komen?

    Prima als jij die rots wil beklimmen, het is immers niet verboden, maar deze opmerking slaat natuurlijk nergens op

  • Diana

    Ik heb in een reisgids gelezen dat de Aboriginals van de Australische regering jaarlijks een bedrag van AUSD 600.000 krijgen, als zij toestemming blijven geven voor het beklimmen van de rots. Met dit geld kunnen ze heel veel doen, dus het schijnt een afweging van belangen te zijn geweest….

  • michelle

    Uluru is inderdaad sinds 1985 weer in het bezit van de Aborigines, maar aan de overdracht zaten verschillende voorwaarden.

    Ten eerste wordt Uluru de komende 99 jaar geleased door de Australische overheid, zodat zij het kunnen inzetten als aantrekkingskracht voor toeristen.

    Een andere voorwaarde voor de overdracht is dat Uluru beklommen mag worden door deze toeristen (vaak de belangrijkste reden voor met name Japanse toeristen om naar Uluru te gaan).

    Ondanks dat het beheer van Uluru wordt gedeeld door de locale bewoners en de Australische overheid, zorgen deze voorwaarden ervoor dat de Aborigines alleen toeristen kan vragen om Uluru niet te beklimmen, ze kunnen het toeristen niet verbieden. Zoals Diana schrijft is het dus een afweging van belangen van de Australische overheid, niet van de Aborigines.

    Ik sluit me verder helemaal bij de berichtjes van Eva aan. Het gaat hier om een kwestie van respect voor een bepaald geloof. Als je een moskee of tempel bezoekt wordt je ook gevraagd om respect te tonen. Het gaat hier net zo goed om een heilige plaats, het is echter niet door de mens zelf gebouwd.