australisch paspoort aanvragen

  • henjani

    Beste mensen,

    Ik had een vraag en misschien kunnen jullie mij meer vertellen.

    Mijn vrouw is geboren in australie en is na 1 jaar weer teruggegaan naar Nederland.

    Nu willen wij volgend jaar naar Australie gaan en het leek haar handig om een dubbel paspoort aan te vragen.

    Zij heeft dit namelijk altijd al willen hebben maar het is er nooit van gekomen.

    Zijn er mensen die dit al gedaan hebben en die ons een beetje wegwijs kunnen maken.

    We gaan natuurlijk ook de ambassade bellen.

    Wat heb je namelijk allemaal nodig, mijn vrouw heeft geen familie meer in australie en daardoor wordt het moeilijk

    om een uitreksel van het geboorte register op te vragen.

    Alle hulp is welkom alvast hartelijk dank.

    Janita en Henk

  • juul

    Hier kan je op internet even wat rondkijken wat je allemaal nodig zal hebben bij de aanvraag. Ik weet niet hoe oud je vrouw is, maar als ze voor 20 Augustus 1986 geboren is, dan heeft ze alleen maar voor haarzelf bewijs nodig, anders ook bewijs dat een van haar ouders Australische was, het staat er in. Hoe je een uitreksel aan kan vragen weet ik niet, maar je moet er wel aandenken dat dit niet Nederland is! Dus het zal me niet verbazen dat je gewoon een formulier kan invullen en een bewijs van identitie en ze het dan gewoon zullen opsturen. Vaak hoef je het niet persoonlijk te doen, hoeft ook niet met paspoorten.

    https://www.passports.gov.au/Web/Requirements/IdentityDocuments.aspx

    Succes

    Juul

  • William en Mia

    Hallo Juul,

    Mijn man is ook in Australie geboren en heeft sinds een jaar of 3 een australisch paspoort. Allereerst moet je t australisch citizenship aanvragen, t australisch staatsburgerschap.Je moet eerst bewijzen dat je staatsburger bent. In jouw geval is dit t citizenship by birth. Dit kan door naar de site van de australische ambassade te gaan en daar t formulier voor t citizenship te downloaden. Je moet verschillende documenten mee sturen waaronder een bewijs van goed gedrag en je orginele geboortebewijs. Dit aanvragen neemt enkele weken in beslag. Als je dit persoonlijk afgehaald hebt bij de ambassade in Den Haag( kan niet per post) kun je pas je paspoort aanvragen. Het formulier is weer te downloaden op dezelfde site.Het paspoort ontvang je al heel snel thuis. Ook is t mogelijk om voor je kinderen n australisch paspoort aan te vragen. Doordat je vrouw in Australie is geboren en zij zelf niet ,moeten zij t eerst t citizenship by desent aanvragen en dan t paspoort zelf.

    Als je nog vragen hebt stel ze gerust.

    Groetjes Mia

  • henjani

    Beste William en Mia,

    Mijn vrouw en ik hebben gisteren de site bekeken van citizen.gov.au en wij vonden het bet ingewikkeld.

    Wij kwamen er namelijk niet uit welke gangen zij precies moest lopen.

    Zij is geboren op 03-04-1964, dus iedergeval na 1986.

    Als ik het goed begrijp moet ze eerst een bewijs van goed gedrag aanvragen, daarna uittreksel geboorte register.

    Dat uittreksel moet ze via de ambassade aanvragen zeker want ze heeft geen fam meer in Australie.

    In ieder geval bedankt voor jullie snelle reacties zowel van jullie als van Juul.

    Janita en Henk

  • William en Mia

    Hallo Janita en Henk,

    Het klopte niet helemaal wat ik gister geadviseerd heb, ik heb 2 dingen door elkaar gehaald. Nu even goed… Alleen bij een evt. aanvraag voor een paspoort voor de kinderen moet je t citizenship aanvragen, maar dat kan pas als de ouder zelf t paspoort heeft. Allereerst zul je n birthcertificat moeten hebben. Deze moet je dus daar aanvragen, hoe? Zelf zou ik daar de ambassade in Den Haag (+31(0)703108200 of Berlin (+49 30700129129 ) voor bellen, geen idee of dat persoonlijk moet of per post kan…. Je moet van hier een uitreksel uit t bevolkingsregister halen bij t gemeentehuis in t engels. Verder moet een persoon van aanzien zoals bv je huisarts, tandarts, pastoor,die je al langer kent de gegevens op t aanvraagformulier invullen en de pasfoto tekenen op de achterkant als bewijs dat jij t bent op die foto. Het aanvraagformulier kun je online invullen en downloaden op www.passports.gov.au. Het formulier dat je nodig hebt heet: An Australian passport overseas application form. Succes!

    groetjes Mia

  • Jack

    Het document dat je zoekt is een form 119 en staat hier: http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/119.pdf

    (klik op deze link voor het downloaden). Wel geduld hebben na het opsturen, want het duurt even…

    grtz,

    Jack

  • Louis

    Hallo,

    ik ben geboren in Australië en weet dat ik een Australische paspoort kan aanvragen.

    Nu is de vraag: kan mijn vrouw en mijn kinderen (zijn jonger dan 16 jaar) ook een australische paspoort aanvragen?

    Ze zijn allemaal hier in Nederland geboren. Hoe kan ik het beste dit aanvragen?

  • rob Walgien

    Ik wil graag informatie of het mogelijk is om voor mijn zoon van 21 een Australisch paspoort aan te vragen. Ik heb zelf sinds afgelopen jaar het Australische paspoort doordat ik in Australië was geboren en daar 5 jaar hebt gewoond.