Jetstar en bagage

  • anja

    Als we met singapore airlines vliegen naar Singapore en verder vliegen met Jetstar naar Darwin, hoeveel kilo bagage mag ik dan meenemen. Ik weet dat Jetstar een prijsvechter is en de kilo's beperkt zijn. Geldt dit ook voor de handbagage??

    Heeft al ooit iemand gevlogen met jetstar??? Beviel het???

    Alvast bedankt. Anja

  • jaapdunselman

    Anja

    ik ben pas weer terug met Singapore Airline,

    maar vliegen ze niet op Darwin?

    je moet je niet veel voorstellen van Jetstars, welicht soms wat goedkoper, als ik het goed heb ,mag je nu 23 kg meenemen, wel extra betalen buiten je ticket

    verder moet je evt koffie en een broodje extra betalen, als Singapore airline, ook op Darwin vliegt zou ik dat doen, ik zelf vloog op Perth

    groet

    Jaap

  • Johan

    Hoi Anja,

    Ik heb 2 jaar geleden de vlucht van Jetstar van Singapore naar Darwin gemaakt. Jetstar is een dochtermaatschappij van Qantas en als je met Qantas of British Airways vliegt, zit je van Singapore naar Darwin en/of Cairns in hetzelfde vliegtuig. In principe dus helemaal niets mis mee.

    Service aan boord is inderdaad minder, maar dat geldt voor alle lowcost maatschappijen. Daarom kan een ticket ook goedkoper zijn. Gezien de vluchtduur is dit echter overkomelijk, anders is het inderdaad mogelijk om sandwiches, versnaperingen en drinken te kopen. Prijzen zijn te overzien. Bagage is 23 kg tegen meerprijs, deze dien je als optie aan te geven bij de reservering en wordt dan ook als meerprijs opgevoerd. Handbagage zoals voor andere maatschappijen ook geldt, geen strengere regels.

    Jetstar is in ieder geval de snelste verbinding vanuit Singapore, de meeste anderen vliegen eerst naar Brisbane, Sydney of Melbourne en dan met een binnenlandse vlucht weer terug. Dit kost meerdere uren extra vluchttijd.

    Johan

  • Johannes

    QUOTE (Extract van een reisreport uit een Duits forum)

    . . . . . .Nach dem gerade zu Ende gegangenen Flug vertreten wir uns die Beine und

    wandern über den Flughafen von Singapur. Seit unserem letzten Aufenthalt vor 10

    Jahren hat sich bestimmt vieles verändert. So bummeln wir durch die verschiedenen

    Terminals und sind vor allen Dingen erstaunt, dass fast überall Teppichboden

    ausgelegt ist. Mutig, mutig, bei den vielen Menschen. Insgesamt, so informiert uns

    ein Flughafenschild, braucht man 2 Stunden 20 Minuten, wenn man alle Wege zu

    allen Terminals ablaufen würde. So weit wollen wir es aber nicht treiben.

    kleine Zwischenmahlzeit

    Da es auf dem Flug mit JETSTAR (einer Tochter der Qantas) Essen und trinken nur

    noch gegen Bezahlung geben soll, kehren wir in einem der Terminals bei Subway ein.

    Zu meiner Freude gibt es hier nämlich noch mein heißgeliebtes „Meatball-Sandwich“,

    welches in Deutschland aus dem Programm gestrichen wurde. Elke geht es nach

    dem langen Flug nicht ganz so gut ( Magen und Kopf) und sie bestellt sich nur einen

    schwarzen Tee. Bezahlen kann man hier auch in Euro.

    Nach einem weiteren kurzen Spaziergang kehren wir in den Bereich des Gate 16

    zurück und warten auf den Aufruf zur Sicherheitskontrolle. Langsam macht sich doch

    die Müdigkeit breit und wir würden gerne schon im Flugzeug auf unserem Sitz die

    Augen schließen und etwas schlafen. Aber noch dauert es einige Zeit bis wir endlich

    durch die Sicherheitskontrolle gehen können.

    unser erster Flug mit Jetstar

    Flug-Nr. Platz St. / Ldg. Dauer Km Typ

    Abflug Singapur QF272 22:22 31AB 04:14 3343 A321-200

    Kurz vor dem Boarding ist der Warteraum gut gefüllt. Die Maschine der

    Fluggesellschaft Jetstar, eine A321, macht einen guten Eindruck und ist mit

    Kunstledersitzen ausgestattet. Die Maschine besitzt eine recht ordentliche Beinfreiheit.

    Der Start erfolgt relativ pünktlich. Kurz nach dem Start erhalten wir beide und noch

    einige andere (aber bei weitem nicht alle) Passagiere eine Päckchen mit einer Decke

    und einer kleinen Kulturtasche mit Zahnbürste und –paste, Augenbinde, Flugsocken

    und Halskrause.

    Wir sind sehr überrascht, denn Jetstar ist ein Billigflieger. Wahrscheinlich gibt es aber

    Ausnahmen für Fluggäste, die diesen Anschlussflug über Qantas gebucht haben.

    Später bekommen wir zu unserem großen Erstaunen auch noch kostenlos ein

    warmes Essen und ein kostenloses Getränk gereicht. Wir sind perplex und von den

    anderen Passagieren schauen sich einige ganz verdutzt um. Das Essen ist sogar

    ausgezeichnet, besser als bei der Qantas. Allerdings gibt es auch nur diesen Behälter

    mit dem warmen Essen und nicht das ganze Drumherum wie sonst üblich. Aber das

    ist trotzdem o.k.

    21.09.2011 Ankunft Darwin, Tag der Akklimatisierung

    Ankunft in Darwin

    Flug-Nr. Platz St. / Ldg. Dauer Km Typ

    Ankunft Darwin 04:06

    Endlich ist es geschafft. Wir sind auf dem Darwin International Airport gelandet.

    Unsere Uhren müssen erneut um 1 Std. und 30 Minuten vorgestellt werden. Die

    Passkontrolle erfolgt, im Gegensatz zur Zollabfertigung, recht zügig. Die Australier

    nehmen es sehr genau mit der Einfuhr bestimmter Produkte, um sich kein Ungeziefer

    oder irgendwelche Schädlinge o.ä. ins Land zu holen. Immer wieder wird der

    Zollzettel kontrolliert und etliche Leute zur Kontrolle aus der Schlange herausgeholt.

    Zum Schluss werden die Koffer nochmals durchleuchtet, doch dann haben wir es

    endlich geschafft. Vor der Halle stehen genügend Taxen bereit und nach 30 Minuten

    Pass- und Zollkontrolle sind wir 20 Minuten später im Palm City Resort .

    Das Einchecken erfolgt sehr schnell und wir erhalten Zimmer 243. Wir packen nur die

    notwendigsten Sachen zum Schlafen aus und sind ca. 30 Minuten später, so gegen 5

    Uhr 30 schon im Bett. Der Schlaf will sich, bedingt durch die Zeitumstellung, das

    andere Klima, das warme Hotelzimmer und die langsam abklingende Anspannung

    nicht ganz so schnell einstellen. Nach ca. 4 Stunden sind wir beide schon wieder

    wach und duschen erst mal ausgiebig nach der langen Reise. Hinsichtlich der

    Zimmerwahl haben wir unter den Hinweisen noch einiges zu diesem Hotel vermerkt.

    wir besorgen uns ein Permit

    Da die Frühstückszeit im Hotel bereits vorbei ist, wollen wir in Richtung Darwin

    Waterfront bummeln, die erst nach unserem letzten Besuch 2001 errichtet wurde,

    um dort zu frühstücken. Vorher müssen wir aber dringend noch etwas erledigen. Erst

    kurz vor unserer Abreise aus Deutschland haben wir von einem Veranstalter vor Ort

    erfahren, dass wir für unseren Besuch der „Poppy Pools“ bei Cape Crawford eine

    Erlaubnis des Northern Land Council benötigen. Diese Pools liegen auf Aboriginal

    Land und . . . . . UNQUOTE

    Johannes

  • P@ul

    Zo is het inderdaad. Als je een vlucht van Jetstar boekt, dan is er geen service. Maar voert Jetstar een vlucht uit voor een co-maatschappij, dan heb de normale service. Heb je dus bij Singapore air een vlucht naar Darwin geboekt en het laatste stuk wordt uitgevoerd door Jetstar, dan gelden dezelfde voorwaarden en service als voor SA.

  • Ozzie

    In 2010 met Jetstar (Jokestar voor de insiders) van Singapore naar Darwin gevlogen. Het is inderdaad een low cost maatschappij zonder veel franje, maar qua bagage heb je de normale beperkingen als je de vlucht icm qantas, singapore airlines of een andere maatschappij hebt geboekt. Je krijgt een extra dekentje en wat water tijdens de vlucht (de rest moet dit dus kopen/huren) maar op zich is dit geen probleem omdat wij een avondvlucht hadden. De bediening is vriendelijk maar onverstaanbaar qua Engels, maar dat mag de pret niet drukken (tijdens onze vlucht bestond de bemanning uit 7 nationaliteiten).

  • Liesbeth Roelfsema

    Wij hebben plannen om een reis te maken over de ocean road. Wij willen graag weten hoeveel wij moeten betalen voor ruimbagage.

    Bij voorbaat dank,

    Liesbeth Roelfsea

  • -+Henk+-

    Gaarne meer duidelijkheid….

    Ik neem aan de “Great Ocean Road” welke vanaf Melbourne ongeveer tot Warnambool loopt (rond de 250 km (wat je in een dag kunt rijden).

    Waar wil je heen vliegen en hoevel baggage wil je meenemen. Als je met een standard vlucht (KLM/Malaysia/Sing.Air/Cathay, Qantas) naar Melbourne vliegt kun je standard 20kg meenemen (als economy passenger) (of 30 kg als busniness class passenger).

    Mocht je het laatste stuk naar Oz met Jetstar vliegen dan moet je je baggage apart bijbetalen. Hoeveel dat kost kun je bij het boeken van de vlucht ontdekken

    Trouwens… waarom niet een “gewone” carrier… Jetstar is echt minimal comfort op langere vluchten (tenzij je business class boekt).

  • leon

    JETSTAR nooit meer . In 2013 wilde wij van Darwin naar Brisbane naar vrienden en voor 2 dagen een auto gehuurd. 5 uur voor vertrek kregen van onze agent uit nederland een telefoontje je vlucht gaat niet door . Daar zit je in een duur hotel en weg vrienden bezoek. We kregen naar veel aandringen 50 dollar terug als we weer vlogen met hun!! Onze agent( fivesense) heeft op zijn kosten het hotel betaald. Er was een probleem met het toestel. Veel later hoorden wij het toestel zat half vol!

  • Jaap

    Hoi Leon

    dat hoor ik meer over Jetstar

    ik reis meestal met Singapore Airlines, en voor binnenlandse vluchten in Australie. werken ze samen met

    Virgin Australia, dat bevalt goed, ook geen fee voor de bagage

    groet

    Jaap