Australie georganiseerd of zelf?

  • HenkdeHoogte

    Ik wil volgend jaar naar Australie voor een maand, maar twijfel of ik nu het best via een georganiseerde rondreis kan gaan of individueel. Wat adviseren jullie?

  • -+Henk+-

    Dat ligt eigenlijk meer aan jouw persoonlijkheid en stijl van reizen dan aan “Australie”. Als je op je zelf wilt gaan moet je veel meer voorbereiden en uitzoeken dan wanneer je je laat begeleiden. Maar dan kun je de reis ook veel meer toespitsen op wat je interessant vindt om te zien. Steden, mensen en cultuur of juist natuur en wildernis..

    Een maand lijkt lang, maar Australie is een gigantisch land: groter dan Europa incl. Europees Rusland.. Dus zul je keuzes moeten maken tenzij je alleen maar asphalt wilt zien van achter het stuur.

    Ook van belang is de tijd van het jaar…Als je het zuidelijke deel (zowel ZO als ZW) wilt bezoeken kun je dat het beste doen tussen eind October en half maart. Maar n die periode moet je nou net in het noorden zijn, want dan is het daar de natte tijd.

    Hoop dat helpt…. :)

  • Margreet

    Hallo Henk, Inderdaad net wat +Henk+ zegt.

    Als jij aangeeft waarom je naar Australie wilt en vooral waar jij interesse in hebt.

    Houd je van natuur, cultuur, of musea, dieren in een dierentuin of in het wild? Misschien grote natuurparken?

    Van veel mensen om je heen of van weinig?

    Strand leven inclusief surfen of the outback?

    Zelf auto rijden met accommodaties, of met een bus reizen en hostels of met een campervan.rondtrekken?

    Lees de programma's van georganiseerde reizen door en kijk of je daarin iets leuks vindt.

    En als je dan nog vragen hebt helpen wij je graag verder.

    Groeten van Margreet, momenteel in NZ

  • karen05

    Hoi Henk,

    Ik ben 3x in Australie geweest en heb alledrie keer een georganiseerde trip geboekt. Wel bij Australische reisorganisaties (Connections Adventures nu: Topdeck en bij Adventure Tours). Naast die trips ben ik op eigen gelegenheid verdergegaan met de Greyhound. De beste trip die ik gemaakt heb was aan de Westkust met Connections. Als ik die kon overdoen…. zo weer! Ik heb ook korte trips gedaan: o.a. 3 daagse Unleashed tour in Kakadu, geweldig! Echt super, geweldige gids, leuk klein (met z'n 6en) gezelschap. De ervaring voor mij is dat je meer ziet en meer hoort van/over Australie. De gidsen zijn zo goed en weten zoveel van het land te vertellen, niet alleen de highlights maar ook over plaatsen waar toeristen verder niet komen, verhalen van locals rond het kampvuur, slapen onder de sterren, tis gewoon een geweldige ervaring. Ook het alleen reizen met de Greyhound (langs de oostkust heb ik dat gedaan) vond ik erg leuk en in hostels kom je zoveel mensen tegen en dan reis je meestal samen weer verder en als je dat niet wil, ga je gewoon alleen.

    Succes met de voorbereidingen!

    Karen

  • Hester

    Hallo Karen,

    Ik lees in je reactie dat je reis naar de westkust van Australië de beste reis was die je gemaakt hebt. Dat vind ik leuk om te lezen en ik zou graag wat meer informatie willen hebben.

    Ik denk er over om in oktober ongeveer een maand naar Australië te gaan. Het westen van Australië lijkt me geweldig. Op internet heb ik adventure tours al gevonden en hen informatie gevraagd over hun reis naar het westen van Australië. Zij bieden een georganiseerde reis van 21 dagen van Perth naar Darwin aan. Van hen heb ik nog geen informatie ontvangen. Ik vroeg me af of jij me wat meer kan vertellen. Ik krijg het idee dat aan de westkant het lastiger is om met de bus te reizen, daarom wil ik graag een georganiseerde reis doen.

    Een van de vragen waar ik mee zit is ben ik niet te oud? Ik vraag me af of de groep niet voornamelijk uit 17- 20 jarigen bestaat? De tweede vraag is hoe lang zijn de reisdagen? De afstanden zijn enorm en ik zou het jammer vinden als ik bijna alleen maar in de auto zou zitten.

  • Franziska Ott

    Hallo Hester,

    Wij (mijn man en ik) hebben 5 jaar geleden de 21-daagse tocht van Perth naar Darwin met Western Xposure gedaan. Deze organisatie valt tegenwoordig onder Adventure Tours. We vonden het allebei erg leuk en zouden het zo weer doen. Onze groep was qua leeftijd erg gevarieerd met jongen maar ook met vrij veel oudere mensen. Zelf was ik toen 38, mijn man zelfs 46 jaar oud en wij waren bij lange na niet de oudsten. Een beetje flexibiliteit en conditie is natuurlijk wel vereist. Op het eerste gedeelte tot Broome sliepen we voornamelijk in hostels, vaak met 4 tot 6 medereizigers op één kamer. Privacy zit er dus niet echt in. Op bepaalde plaatsen hadden we tegen bijbetaling een eigen kamer voor ons tweetjes kunnen huren, maar dat vonden we te prijzig. Bovendien werd je dan vaak in een ander hotel / hostel gedumpt en dus van de rest van de groep gescheiden. Vanaf Broome tot aan Darwin werd er gekampeerd met swags (een matras met een hoes van canvas, waar je je slaapzak in stopt). Je sliep dus als het ware onder de sterren. Persoonlijk vond ik dat geweldig, maar ik kan me voorstellen, dat deze manier van kamperen niet voor iedereen geschikt is. Wat ik daarmee wil zeggen is, dat je voor deze tochten zeker geen 20 meer hoeft te zijn, maar wel wat ze in het Engels noemen ‘young at mind’.

    De afstanden zijn in Australië inderdaad enorm en er zitten dan ook een paar pittige rijdagen in de reis langs de westkust. Deze zijn echter meestal op afstanden, waar verder niet zo veel te zien valt. In toeristisch interessante gebieden blijf je meestal meerdere nachten en heb je genoeg tijd, om ook iets te zien en te doen. Ik vond deze reis een fantastische manier om kennis te maken met het ruige westen van Australië, want het openbaar vervoer brengt je niet naar de kloven van het Karijini NP, over de Gibb River Road of naar de Bungle Bungles, stuk voor stuk hoogtepunten van de westkust en in mijn ogen absolute must-sees.

    Jij hebt het over oktober. Als ik jou was, zal ik dan van Darwin naar Perth reizen, want in het noorden kan het dan al knap heet zijn. Wij hebben de reis half september vanuit Perth gedaan en vonden de kleffe warmte in het noorden erg onaangenaam.

    Ik hoop, dat ik je een beetje een indruk van deze reis kon geven. Als je nog vragen hebt, mag je me altijd een privébericht sturen.

    Groetjes,

    Franziska

  • Hester

    Hallo Franziska,

    Hartelijk bedankt voor je reactie. Goed om te horen dat de reis jullie goed bevallen is.

    In oktober ben ik 34 en ik was een beetje bang dat ik 10 jaar ouder zou zijn dan de rest van de groep. Dat valt dus waarschijnlijk erg mee :)

    Kan je misschien iets specifieker zijn over de “pittige reisdagen”? Is dat 6 uur rijden? Of 12 uur rijden? Een paar (4 à 6) lange reisdagen vind ik niet erg, maar ik zou het jammer vinden om Australië alleen vanachter het autoraampje te bekijken. Ik was nu aan het kijken naar een trip in de omgeving van Perth, omdat je dan kortere reisdagen hebt. Maar als ik dan lees over de bush-camps, dan lijkt me dat ook geweldig!

    Bedankt voor de tip om de reis andersom te maken. Daar had ik nog niet aan gedacht.

    Groeten,

    Hester

  • Franziska Ott

    Hallo Hester,

    Het is natuurlijk al weer 5 jaar geleden sinds wij die reis gemaakt hebben en ik kan me dus niet meer alles tot in het kleinste detail herinneren. Daarom heb ik even mijn reisdagboek erbij gepakt. Zoals gezegd zijn de afstanden in Australië groot en is de tijd, die je gemiddeld in de bus zit daarom langer dan in bij voorbeeld Europa. Op de meeste dagen zaten we ongeveer de helft van de dag in de bus (3 tot 6 uur schat ik) en besteden we de andere helft aan wandelingen, bezoek van een mooi natuurgebied of een leuke excursie. Alleen de dagen van en naar Karijini NP waren echte rijdagen, waar onderweg weinig te zien viel en waar we echt zo een 9 tot 10 uur in de bus zaten. Maar daar tegenover stonden twee volle dagen in Karijini NP. We hadden dus tijd zat om de diverse prachtige kloven in dit park te gaan bekijken. Karijini in trouwens een echt juweeltje en mag je beslist niet overslaan, als je aan de westkust bent. Op lange rijdagen volgden dus telkens weer twee of zelfs drie overnachtingen op één plek, zodat je voldoende tijd had, om de attracties in de omgeving te zien, te snorkelen, een boottochtje te maken etc. Natuurlijk zou ik voor een rustiger reistempo kiezen, als ik alles zelf had moeten rijden. En natuurlijk zijn er genoeg plekken, waar ik best nog wat langer had willen blijven. Maar dat heb ik eigenlijk altijd. Bovendien hadden we de grote afstanden tussen de interessante gebieden ook moeten overbruggen, als we zelf hadden gereden. Waarschijnlijk hadden we dan twee dagen moeten inzetten voor de route van bij voorbeeld Exmouth naar Karijini, wat eigenlijk zonde is, want onderweg valt er weinig te zien en is het landschap behoorlijk saai. Met de bus hebben we die afstand in één lange rijdag afgelegd, konden we tijdens de rit uitrusten en wat slaap inhalen en hadden we vervolgens twee hele dagen om het natuurschoon van Karijini te verkennen.

    Wij deden deze georganiseerde reis langs de westkust als onderdeel van onze in totaal 2 maanden durende reis door Australië. We hadden voor de westkust bewust voor een groepsreis gekozen, want we zagen het niet zo zitten, die lange afstanden zelf te rijden. Op andere plekken (rondom Darwin en in Noord-Queensland) hebben we vervolgens wel met een huurauto rondgereden. Ook dat is prima bevallen, maar daar waren de afstanden een stuk kleiner. Voor een eerste kennismaking met West-Australië vonden wij de groepsreis ideaal. Als we het over moesten doen, zouden we het weer zo doen.

    Wat de groepssamenstelling betreft, zou je met je 34 jaar zeker niet de oudste zijn. Omdat West-Australië vrij ruig en uitgestrekt is, kiezen hier meer en ook oudere mensen voor een groepsreis dan in andere gebieden. Het aanbod aan groepsreizen is bovendien vrij beperkt. Je hebt eigenlijk alleen de keuze tussen reizen met organisaties als Connection of Adventure Tours met overnachtingen in hostels of op campings of dan hele luxe trips met overnachtingen in hotels en dure lodges. Iets tussenin is er eigenlijk niet, waardoor ook oudere mensen met een beperkt budget vaak voor kampeer- / hostelreizen kiezen. Wij hadden zelfs een vrij groot aantal Australiërs op deze reis, omdat West-Australië ook voor veel Ozzies een nog onbekend gebied is.

    Ik hoop, dat ik je hiermee een beetje verder op weg kon helpen. Misschien kun je ook eens kijken in ons reisverslag over Australië:

    http://franziskaenklaas.waarbenjij.nu/reisverslagen/66121/australie-2009

    Alvast heel veel plezier! Groetjes,

    Franziska

  • Hester

    Hallo Franziska,

    Nog een keer hartelijk bedankt voor je antwoorden! Ik heb je website bekeken en ik werd helemaal enthousiast.

    Je schrijft dat jullie de reis als onderdeel van een 2 maanden durende reis hebben gedaan. En dat is eigenlijk wel mijn belangrijkste twijfelpunt. Ik mag maar 4 weken aaneengesloten weg. (Ok. dat is eigenlijk helemaal niet gek) Voor een reis naar Australië is het denk ik wel aan de korte kant. Je bent een paar dagen kwijt met vliegen en dan zit je ook nog met het tijdverschil. Het lijkt me een hele mooie reis, die ik heel graag wil maken, maar ik wil ook een beetje uitgerust terug komen op mijn werk en ik vind de reis ook behoorlijk prijzig…. Aan de andere kant denk ik niet dat ik binnen een paar jaar wel de mogelijkheid heb om langer weg te gaan. Kortom, ik ben er nog niet uit.

    Ik las dat jullie een nieuwe Australië reis in de planning hebben staan. Het duurt nog een tijd, maar alvast heel veel plezier.

    Hester

  • Franziska Ott

    Hoi Hester,

    Ik begrijp je twijfels heel goed. Australië is inderdaad een heel eind weg, het is een enorm land en bepaald goedkoop is het ook niet. Maar het is ook een ontzettend mooi, interessant en op vele manieren heel bijzonder land, dat een bezoek zeker waard is, ook al heb je wat minder tijd dan wij bij onze eerste reis. Ook wij hebben deze keer “maar” 5 weken, maar als je slim plant en maar een klein stukje van dit enorme land aandoet, dan is dat wel te doen. Dus een drieweekse trip langs de westkust is in een tijdsbestek van 4 weken zeker mogelijk. Maar ik geef toe, een relaxvakantie wordt dat niet. Je zult de afweging en de keuze uiteindelijk zelf moeten maken en geloof me, ik weet hoe moeilijk dat is. Ik wens je hiervoor heel veel wijsheid toe!

    Succes!

    Franziska