loonbelasting terug ?

  • Seann

    Hallo,

    Welke backpackers hebben ervaring met het terugkrijgen van australische loonbelasting via

    taxback.com ? Met een tijdelijk werkvisum werkte ik er bijna een jaar bij 2 bedrijven die keurige

    loonstaten gaven en ca. $ 2.500 loonbelasting inhielden. Toen ik er vertrok werd taxback.com als

    bemiddelaar aangeraden. Ik moest on-line formulieren invullen die doorgestuurd werden naar de

    Australische belastingdienst. De eerste belofte dat ik loonbelasting terug zou krijgen, werd omgezet

    dat ik ca. $ 2.000 extra loonbelasting moet betalen! Taxback.com doet er niets meer aan en eist hun

    bemiddelingskosten op.

    Wie heeft ‘doorgevochten’ en / of zelf contact met de australische belastingdienst

    opgenomen? Alle adviezen / ervaringen op dit gebied zou ik graag van u willen horen!

    Groeten,

    Seann

  • -+Henk+-

    De extra tax die je moet betalen is waarschijnlijk omdat je als “foreign resident” wordt aangemerkt. Het hangt er helemaal vanaf hoe je de “Tax Tools - residency test” invult of je als “Australian resident for tax purposes” (categorie 1) of als “foreign resident” (categorie 2) wordt aangemekt.

    In het eerste gaval heb je een belastingvrije voet en lager tarief over de rest. In het tweede geval heb je geen belastingvrije voet en een hoger tarief.

    Als je langere tijd in een plek hebt gewoond en lid van een club bent geweest val je al snel in de eerste categorie, maar als je een beetje hebt rondgetrokken (van hostel naar hostel) en bij een aantal verschillende werkgevbers hebt gewerkt val je in categorie 2.

    Je zou kunnen proberen om taxback er van te overtuigen dat je “resident for tax purposes” bent en dan kom je een heel stuk voordeliger uit.

    Raadpleeg deze link: residency test.

    Waarschijnlijk heeft je werkgever ook “superannuation” ingehouden (8 - 9 % van je bruto loon). Die kun je ook terugkrijgen als je permanent uit Australie vertrekt.

    Via deze link kun je er meer over lezen.

  • Sean Bevington

    Beste Henk,

    Hartelijk dank voor uw reactie en adviezen!

    U versterkt informatie die taxback.com had moeten verschaffen, zeker aan klanten

    die financieel engels niet beheersen. Ik zal met uw adviezen in de hand de formulieren

    nogmaals bekijken en taxback benaderen. Overigens kreeg ik van taxback het dringende

    advies om niet zelf bij bij de australische belastingdienst bezwaar tegen hun besluit aan te

    tekenen. Taxback beschouwt het besluit als definitief en doet zelf niets. Heeft u hier ook

    (indirect) ervaring met rechtstreekse contacten met de australische belastingdienst?

    Met vriendelijke groeten,

    Sean Bevington

  • -+Henk+-

    Mijn ervaring met de ATO is beperkt tot een jaarlijkse vrij simple aangifte, maar de contacten die ik door de jaren heb gehad over correcties en zo zijn altijd heel vriendelijk en positief geweest. Mijn indruk is dat de ATO veel sneller en meer “klantgericht” werkt dan de Belastingdienst in NL. Daar gaat alles traag en onvriendleijk.

    Wel zijn regels de laatste jaren hier sterk aangescherpt - zoals die voor backpackers en de “tax residency test” voor die categorie.

    Nogmaals: de belangrijkste reden is dat kennelijk als “foreign resident” bent aangemerkt. Daar zul je met bewijzen tegen in beroep moeten. check de links die ik al aangaf en kijk of je voldoende bewijs kunt overleggen van: verblijf op een plaats voor meer dan 1/2 jaar. Lidmaatschap van een club o.i.d. en dat je feitelijk de meerderheid van je bezittingen in Austraie had. En vergeet niet de “super” bijdragen teurg te vragen.

  • Sean Bevington

    Beste Henk,

    Ik heb je adviezen opgevolgd en ben er inmiddels achter dat

    ik als een ‘foreign resident’ wordt beschouwd en dus meer belasting moet betalen.

    Terugbetaling van superannuation zat al in de pen van taxback.com maar dat gaat om een

    paar honderd dollar.

    Nogmaals bedankt voor je goede raad.

    Sean bevington