Adelaide naar Darwin

  • Hanny

    We zijn al weer aan het plannen voor een volgende reis Down Under. Wie heeft ervaringen met de route Adelaide naar Darwin? Dwars door Australië. Liefst met camper ( 4wd?) .

  • Peter W

    > Adelaide naar Darwin?

    Wij reden met een gewone 2WD Darwin,NT > Adelaide,SA. Het is een prima sealed road met nog een enkele 1 baans brug. Dit forum legde uit dat Alice Springs > Uluru “direct” niet slim was met een 2WD wegens mul zand. Dus dan moet je heen en terug over de Zuidelijke route. We hebben dat overgeslagen. En dit najaar (okt, nov) slaan we dat weer over.

    Ervaring? Gering: 1 rit.

  • -+Henk+-

    Jammer dat je overgeslagen hebt, Peter…. Want dat is nou net het enige mooie stuk tussen Alice Springs and South Australia: Uluru, Katja Tuta en Kings Canyon. En alle drie via die “zuidelijke route (een stuk van ca. 300 km ”sealed road") heel goed te doen met een gewone auto.

  • Peter W

    > het enige mooie stuk ..

    Vakantie is zwaar werk. Sinds pensioen duren onze vakanties 62 dagen (maximum huurtermijn Hertz en ons “gemist comfort” maximum). Wij reden Katharine,NT > Darwin > Jabiru (minetour die 1 dag vertraagde) > AS > Roxby Downs,SA (MineTour cancelled) > Port Augusta in 18 dagen. Adelaide,SA > Port Augusta deden we een ander “Broken Hill” jaar in 2 dagen.

    En we gaan terug om zaken weer te zien en zaken te bekijken waar we de vorige trip onvoldoende tijd voor hadden en/of toen niet wisten. We hebben weer een overladen programma. De route is vol met historie. We hebben geen dagen over voor “mooi” wat ons niet interesseert. En Ulura is voor ons geen bijzondere monoliet en aan die andere monolieten vonden we ook niks. Maar bedankt voor de tip,

  • Marcel

    Wat een “defensieve” op henk zijn post Peter.

    Het is een goedbedoelde tip. Ieder zijn smaak natuurlijk. Overigens heeft uluru, katja tuta en zelfs de kings canyon, buiten de natuurlijke pracht, een verhaal en dus historie. Het is maar net of het je interesses daar liggen.

    Zelf vond ik Uluru en Katja Utja een “must see” voor de eerste keer dat wij in Australie waren. Zou er echter niet weer naar toe gaan. Kings Canyon en de kloven in de buurt van Alice Springs zijn een ander verhaal… Als je van natuurschoon houdt is dit gewoon mooi en zeker de moeite waard om te zien.

    Maar goed, de route Adelaide - Darwin heeft meer moois te bieden. Kakadu,Lichtsfield NP en Katherine (tip zelf kanovaren door de kloven) zijn prachtige tussenstops en gewoon te doen met een camper. Natuurlijk ben je met een 4wd niet gebonden aan de sealed roads maar daar hangt ook een kostenplaatje aan. Heb zelf wel de route gereden met een 4wd en vond dat de moeite waard ondanks de meerkosten.

    Verder vond ik cooper peby en de flinders ranges (ligt wel van de route af maar als je de tijd hebt zeker doen) ook de moeite waard.

    Tot slot zijn Darwin en zeker Adelaide leuke steden om te bezoeken. Ook in de omgeving van Adelaide valt genoeg te beleven. Al weet ik natuurlijk niet hoeveel tijd Hanny heeft.

    Ervaring in OZ? redelijk. 2 keer geweest 1 keer ruim 4 maanden de andere keer ruim 5 maanden.

    In elk geval veel plezier met het plannen van de reis Hanny.

  • JohannesGR

    QUOTE: . . .Ervaring in OZ? redelijk. 2 keer geweest 1 keer ruim 4 maanden de andere keer ruim 5 maanden . UNQUOTE

    Hoe heb je die 4-5 maanden gedaan qua visum, dacht dat normaal max. 3 maanden was - of ben je “even” Oz uitgegaan?

    Johannes

  • Richard

    Als je langer dan 3 maanden wilt rondreizen dan is dat mogelijk tegen geringe kosten.

    Wij betaalden voor ons half jaar $69.00 p.p. Geen idee wat de kosten nu zijn maar het zal wel zo'n beetje hetzelfde zijn.

  • JohannesGR

    Bedankt voor de info

    Johannes

  • Tessa

    Hallo, ik heb de route andersom gedaan :) Begonnen in Darwin (de avondmarkt plus zonsondergang is aan te raden), daarna naar Berry Spring gereden, erg mooi! Vervolgens naar Litchfield Park en daarna de beroemde Stuart Highway opgegaan. In Katherine gestopt, niet het dorp zelf bezocht maar wel ener van der natuurpark/ natuurlijke bron in de buurt (Edith Falls). Gestopt in Tennant Creek, Devils Marbles (de moeite), West MacDonnell Ranges, Alice Springs, the Olgas, Ayers Rock, Coober Pedy (vond ik echt niet de moeite), Port Augusta (wat fijn om na heeeel veel zand weer water te zien), Adelaide, Great Ocean Road en Melbourne. Ik weet zeker dat ik veel dorpjes/ stops ben vergeten maargoed een zeer moeie route!

    http://1-banden.com/

  • Roel op den Kelder

    Wij de reis gedaan met camper Adelaide - darwin

    Goede wegen en campings

    Bezienswaardig heden: Coober pedy underground capital (vind plaats opals) de moeite waard

    Alice Springs en Uluru –Kings canyon

    Wycliffe Well UFO capital

    Deails Marbles gigantische granieten rotsen

    Natuur ondanks dessert veel flora en fauna

    Wij heel Australie door kruist 3x van Cairns naar Perth door naar Melbourne einde in Sydney

    Dit in 3 bezoeken ( bij elkaar ruim 25000km

    Schrijven te laat anders nog veel plezier

    Roel en Vera