Heel gek eigenlijk...

  • Franziska Ott

    Beste Henk,

    Het is zeker goed, dat je ons aan het denken zet en probeert ons van een andere invalshoek naar een vakantie in Australië te laten kijken. Zoals eerder gezegd ben ik het ook met je eens, dat minder vaak meer is en dat je dus beter een klein gebied grondig kunt verkennen dan in een razend tempo door heel Australië te racen. Toch moeten we één ding niet vergeten: Op Hester na zijn alle posters hierboven in de luxe positie, dat zij al meerdere keren in Australië zijn geweest of zelfs daar wonen. Persoonlijk vind ik het dan een stuk makkelijker, om mij tot een relatief klein reisgebied te beperken. Ik ben inmiddels een vrij ervaren reiziger en weet op zich heel goed, dat als je echt iets wilt zien van een land, dat je dan het beste voor een korte route en een rustig reistempo kunt kiezen. Toch heb ik daar telkens weer moeite mee, als ik ergens voor het eerst heen ga. Ik ben dan toch altijd bang, belangrijke hoogtepunten te missen, zeker omdat ik niet weet, of ik nog ooit terug zou komen. Bij een eerste reis naar een bepaald land betrap ik me daarom telkens weer op dezelfde fout: Ik wil veel te veel in een veel te kort tijdsbestek. Bij een tweede of derde reis naar hetzelfde land heb ik daar veel minder last van.

    Ik wil daarmee niet suggereren, dat Henk zijn concept niet ook voor ‘firsttimers’ in Australië op kan gaan. Ik wil alleen zeggen, dat het voor mensen, die voor het eerst (en misschien ook voor het laatst) naar Australië gaan, een stuk moeilijker is om keuzes te maken en dat ik daar begrip voor heb, want mij vergaat het de eerste keer meestal net zo.

  • Jaap

    Hallo Henk

    weer mooie foto,s

    ik herken veel plaatsen, ik zag het Martitime museum ook, heb je ook nog de Batavia gezien in het museum? Freemantle

    je houd van lekker eten zag ik ha ha

    het was trouwens geen backpackers hostel ha ha, 4 a5 sterren denk ik

    ik ben zelf bij Miss Maud in Perth geweest geweldig Zweeds ontbijt

    groet

    Jaap

    mischien kan je nog eens foto,s van andere delen in Australie op het prikbord zetten, op mijn e-mail adres kan ook

  • -+Henk+-

    Jaap (en evt. anderen…)

    Als je op deze link klikt krijg je een overzicht van alle “sets” in mijn foto verzameling van de afgelopen jaren. Daar zitten een aantal sets bij die fotos bevatten van specifieke gebieden, zoals de Hunter Valley of Port Stephens (waar ik woon, Adelaide, Brisbane en Sunshine Coast enz.

    Verder zijn er een paar sets die een indruk geven van hoe Australie “Australia Day” - 26 January - viert bijv. Lijkt wel een beetje op Koninginnedag in Nederland. Zie bijv. Australia Day 2013 en Australia Day in Camden.

    En, ja ik hou van lekker eten…. :)

  • Hester

    Franziska slaat eigenlijk wel mijn spijker op zijn kop. Ik hink ook op 2 gedachten. Aan de ene kant wil ik zo veel mogelijk zien en doen, maar tegelijkertijd wil ik ook de tijd hebben om te genieten en rustig aan te doen. Ik ben er nog niet uit wat ik wil. Aangezien ik pas in oktober met vakantie wil, heb ik ook nog wel even de tijd :-).

    Bedankt voor alle informatie en reacties.

    Hester

  • karen05

    Henk,

    ik herken mij ook heel duidelijk in de woorden van Franziska. Ben nu drie keer in Australie geweest en ik was in de gelukkige omstandigheid dat ik elke keer 2 maanden vrij kon krijgen. Natuurlijk blijven er altijd plaatsen over die je nog niet gezien hebt, maar dan vraag ik mezelf altijd wel af, zijn die de moeite waard? Je kan lyrisch worden over een stad en zijn gebouwen en parken, maar als je maar een korte tijd hebt, pak dan een reisgids en zoek de plaatsen op die, natuurlijk heel toeristisch zijn, maar die het land wel op de kaart zet, zoals Karijini NP/Kakadu/Fraser Island/Uluru/The Kimberleys, en nog veel meer….

    Ik ben zelf net terug uit Nieuw Zeeland (2e keer, na 20 jaar :)). Ik ben “maar” 3,5 week geweest en als ik zie wat ik in die drie weken een vriendin van mij, die nog nooit daar geweest was, heb laten zien, zonder ook maar te haasten en met het openbaar vervoer, dan zeg ik, ook al heb je maar kort te tijd… doe het gewoon. Keuzes moet je maken, zondermeer, maar het is een reis meer dan waard waar. Ik kwam, ondanks de lange reistijd, met veel energie terug, gewoon omdat het zo geweldig was En weet je, als je niet zo lang kan, dan zegt je heel gauw, over een paar jaar ga ik weer! Bij mij staat Nieuw Zeeland (en Australie) weer boven aan het lijstje en dat gaat zeker geen 2 jaar duren ;)

  • Margreet

    Hallo allemaal, nu we weer terug zijn, kunnen we het nog beter bekijken.

    En het moet gezegd worden, sommige dagen had ik echt het gevoel dat we gewoon maar door moesten vanwege het tijdschema.

    Soms kan het nog erger. We hebben mensen ontmoet die in 8 dagen van Melbourne naar Perth reden, meer tijd hadden ze niet.

    We hebben zoveel niet gezien dat we bij leven en welzijn toch weer terug hopen te kunnen om de zuid-oost hoek op ons gemak te doen.

    Groeten,

    Margreet.

  • Franziska Ott

    Hoi Margreet,

    Welkom thuis! Zo te zien hebben jullie weer een fantastische reis achter de rug. Nogmaals bedankt, dat we via de nieuwsbrief mochten meegenieten.

    Wij zijn nog niet eens vertrokken voor onze 4 1/2-weekse reis naar de staat Victoria en toch weet ik nu al, dat we maar een heel klein gedeelte van al het moois zullen kunnen zien, wat deze staat te bieden heeft. Eigenlijk dacht ik, dat we ons deze keer bij de routeplanning vrij redelijk aan het advies van Henk hebben gehouden en een vrij kort rondje hebben uitgezocht. Maar ook langs deze compacte route zullen we nog keuzes moeten maken en kunnen we dus niet alles zien en doen, wat we graag zouden willen. Ook wij zullen dus nog verschillende keren naar dit gedeelte van Australië af moeten reizen, om alles af te haken, wat nog op het verlanglijstje staat.

  • Joke

    Ik zit er tussen in. Stel (wij dus ..) je hebt 3,5 week bouwvak en Australie staat nr. 1 op je bucketlist. Wat doe je dan? Wat we echt willen is wat Henk noemt. Rustig op het gemak een bepaalde streek. Maar we willen er toch geweest zijn voor de oudedag. En hopen dat we dan ook nog in een andere tijd van het jaar uitgebreid en steeds opnieuw naar Australie kunnen reizen, als de gezondheid en financien dat toelaten!

    Dan is een keuze om wat hoogtepunten te doen toch niet zo gek? Men zegt: als je Sydney niet hebt gedaan, dan heb je A. niet gezien. Daar beginnen we dus mee, ondanks winter in A., dan wil je de rode aarde hebben gezien, dus op naar Uluru/A.R. en dan nog de keuze ergens in het noorden Darwin e.o. of Cairns e.o. Ja, zo gaat dat dus. Maar zie het als een soort van zeker weten dat je terugkeert om het op 't gemak te genieten!

  • Kirstiemartin

    Net zo gek als dat mensen zeggen dat ze binnen drie weken heel holland gezien hebben..

  • leon

    Ja gek . wij gingen maar 5,5 week in 1999 even Oz doen. Afgelopen gingen wij voor de 12x . Als ik jong was ging ik daar naar toen en kwam nooit weer terug.maar even, ik heb nog nooit gevlogen voor 800 euro per persoon . gemiddeld zo'n 1200 euro.