Philip Island de moeite waard?

  • Franziska Ott

    Beste Australiëkenners,

    Nadat we in 2009 twee maanden door Australië hebben gereist, gaan we eind oktober opnieuw voor 5 weken deze kant op. Vanuit Melbourne willen we dan een rondje door de staat Victoria maken met een klein uitstapje naar NSW, om onze vrienden in Moama te gaan bezoeken. Onze globale route ziet er op dit moment als volgt uit:

    Melbourne - Great Ocean Road - Grampians - Ballarat - Echuca / Moama - Beechworth - Bright - Paynesville of Lakes Entrance - Wilsons Promontory - Philip Island - Mornington Peninsula - Melbourne

    Wij zijn vooral geïnteresseerd in de natuur, wandelen en het zien van wildlife. Maar daar tussendoor bezoeken we ook graag een keer een historisch interessante plek, een museum of gewoon een stad.

    Waar ik nog over zit te twijfelen is Philip Island. Op zich lijkt het me best gaaf, om de pinguïns te zien. Aan de andere kant lijkt mij de penguin parade ook heel erg toeristisch en komend vanuit Wilsons Promontory NP weet ik niet, of we daar nog wel zin in zullen hebben. Daarom mijn vraag aan de mensen, die er geweest zijn: Is Philip Island wel de moeite waard en is er behalve de penguin parade ook nog wel iets anders te zien / doen daarzo?

    Ik zag bovendien, dat je op Philip Island ook met een kleine groep en een ranger op pad kunt. Je ziet dan de pinguïns op een stukje strand, waar de toeristenmassa niet komt. Dat lijkt me wel leuk, maar het is ook nogal prijzig. Vandaar mijn vraag, of dit iemand van jullie al eens gedaan heeft en zo ja, of het die prijs wel waard was? Hopelijk kan mij hier iemand antwoord op geven. In elk geval alvast hartelijk dank voor alle reacties.

  • Sam

    Hallo Franziska,

    Omdat veel mensen in Australie aangaven dat Philip Island erg toeristisch is (op een tribune kijken hoe de pinquins aan land komen) hebben wij bewust gekozen voor een andere optie. Maar daar zou je wel je route flink voor moeten omgooien. Voor de kust van Victor Harbour (onder Adelaide) ligt een eiland (via een brug te bereiken) en ook hier komen de pinguins 's avonds aan land. Je gaat in kleine groepjes met een vrijwilliger over het eiland wandelen. Het is werkelijk een prachtig gezicht om die kleine beestjes over die enorme rotsen uit zee te zien klimmen. Onverstoorbaar lopen ze langs je om hun schreeuwende kleintjes voedsel te geven. Je gaat met een speciale rode lamp op stap om de beestjes niet te veel te laten schrikken. Volgens mij was de wandeling op basis van donaties of een kleine vergoeding, dat weet ik niet precies meer.

    Groet,

    Sam

  • Jaap

    Franziska Ott

    ja mist niet veel als je Philip Island overslaat, het is zoals je zegt toeristisch als een goed plekje wil hebben moet je erg vroeg zijn, ze beginnen circa 9 uur s,avonds

    hetmoet donker zijn als je toch gaat kleed je warm , of neem een deken mee, niet elke keer zijn er veel Pinguins ik ben er 2 keer geweest ,de 2e keer vroeg iemand of ik mee ging die zag er tegen op alleen te gaan! was in november, neem ook een regenjas mee het regende toen niet normaal

    er is wel een klein museum. en een restaurant waar je moet zoeken voor een plaatsje

    Ballarat dat is een oud goudstadje met klein winkels met personeel in oude klederdracht, je kan ook eens proberen goud te delfen af en toe gooit personeel wat minimale goud schilffers in het water en kan je proberen met een zeef enz wat goud te bemachtigen,

    Echuca is meer voor de natuur of een prachtige boot tocht maken

    jullie hebben zelf al veel ervaring [vooral natuur,, maar neem ook te tijd voor Melbourne daar krijg geen spijt van

    Vr.Gr

    Jaap

  • Franziska Ott

    Bedankt Sam en Jaap voor de tips en adviezen. Die excursie bij Victoria Harbour lijkt me fantastisch Sam, maar ik vrees, dat het inderdaad teveel omrijden is. Je kunt nu eenmaal niet alles in 4 1/2 week. Wat Philip Island betreft denk ik, dat we het erop aan laten komen. Het zit toch bijna aan het einde van onze geplande route. Als we er dan nog zin en tijd voor hebben, gaan we er heen en anders slaan we het gewoon over. We reizen voor een groot gedeelte van onze route toch op de bonnefooi en zijn dus redelijk flexibel. Alleen in het begin van de route langs de Great Ocean Road hebben we in verband met het Melbourne Cup weekend wat accommodaties vooraf geboekt. Voor de rest kijken we ter plekke wel, waar we verblijven. In Melbourne zelf kunnen we bij de zus van onze Australische vrienden verblijven. Bovendien krijgen we van hun een kampeeruitrusting (tentje) geleend, zodat we niet per se een cabin, hotel- of motelkamer nodig zullen zijn. In Moama (andere kant van de rivier bij Echuca) zullen we een aantal nachten bij onze vrienden verblijven en met hun wat uitstapjes in de omgeving maken. Het programma laten we aan hun over.

    Jaap: In Ballarat zullen we zeker het openluchtmuseum Sovereign Hill gaan bezoeken. Ondanks dat natuurlijk ook dit een attractie is, waar veel toeristen op afkomen, vind ik dat soort musea toch altijd erg leuk. En ja, er zitten ook vier hele dagen Melbourne in onze planning, want ondanks dat we voornamelijk voor de natuur komen, willen we deze metropool zeker niet overslaan.

  • Margreet

    Wij hebben de voorkeur gegeven aan Bendigo, daar kan je een echte goudmijn in, ben je redelijk fit naar de derde level en ben je superfit naar de negende level.

    Bij nader inzien vond mijn man de derde level genoeg inspanning en ook daar moet je ladders op en af.

    Ze gaan met tenminste twee deelnemers, we hadden dus een privé tour.

    Ook door de korte afstand tussen Bendigo en Ballarat zijn we gelijk door gereden naar Geelong.

    Groeten,

    Margreet.

  • Franziska Ott

    Hoi Margreet,

    Welkom terug in ons kikkerlandje! Wij zullen op weg van Ballarat naar Moama langs Bendigo komen. Als we er zin en tijd voor hebben, kunnen we dan misschien nog de goudmijntour doen. Het klinkt in elk geval heel interessant. Bedankt voor de tip!

    Groetjes,

    Franziska

  • Marcel

    Ik sluit mij bij Jaap aan!

    Hoewel ik van mening ben dat dit soort vragen moeilijk te beantwoorden zijn. Wat de een leuk vind, zal de ander niets vinden. Ballarat vond ik zelf ook niet zo bijzonder. Wel het museum, niet het naastgelegen “pretpark”, dat is meer iets voor kinderen.

    Geen idee of jullie een 4wd drive hebben maar in victoria kan je ook prachtige 4 wd drives maken. Zelf heb ik oa de snowy river drive gedaan. Mocht je echter geen 4wd drive hebben dan zijn er ook dagtours waarmee je op pad kan gaan. Als je van natuur houdt kan ik jullie dit zeker aanraden. Meer info hierover kan je hier vinden. http://www.visitvictoria.com/Activities-and-attractions/Outdoor-activities/Four-wheel-drive/Iconic-4WD-Adventures

    Veel plezier en laat nog even weten wat voor jou je hoogtepunten waren na je reis!

    Marcel

  • Franziska Ott

    Hoi Marcel,

    Ook jou bedankt voor de tips. Helaas hebben we deze keer geen 4WD ter beschikking. Misschien is dat maar goed zo, want anders zouden we nog meer opties hebben en zouden we dus nog meer moeilijke keuzes moeten maken.

    Ik zal na onze reis hier zeker nog even terug komen om onze ervaringen met jullie te delen. Wie dat wil, kan ons straks ook via onze reis-blog gaan volgen. Voorlopig staat er pas een globale overzicht van onze plannen op de site, maar ik zal er binnenkort wat meer informatie gaan uploaden. Het adres van onze blog is:

    www.franziskaenklaas.waarbenjij.nu

  • Rolf Krüger

    De pinguins zijn weliswaar de belangrijkste attractie, maar bij de brug waar je het eiland opgaat worden iedere ochtend de pelikanen gevoerd, er is een koala centrum en een historische boerderij,

  • Franziska Ott

    Hoi Rolf,

    Leuk weer van jou te horen. De pelikanen lijken me ook wel leuk. Het koala centrum trekt me wat minder, want hopelijk hebben we tegen deze tijd aan het einde van onze trip al heel wat koala's in het wild mogen aanschouwen. Ook de historische farm staat niet echt boven aan ons lijstje van must-see-attracties. Maar ik heb op een ander forum nog wel een paar tips voor leuke wandelingen gekregen, die we op het eiland zouden kunnen doen. Dus als we er tijd voor hebben, kunnen we die voorafgaand aan de Penguin Parade gaan doen. Maar zoals eerder gezegd, weet ik nog niet zeker, of we Philip Island überhaupt zullen aandoen. We bekijken het ter plekke wel.