Litchfield NP

  • Ton

    Over vier weken vertrekken wij naar Noord Australie om daar vanuit Darwin een rondje te maken met een 4WD camper. Een van de eerste stops zal zijn het Litchfield NP. Wat moeten wij daar gaan zien en wat kunnen we overslaan? En wat is een leuke campsite?

    bvd,

    Ton

  • Franziska Ott

    Hoi Ton!

    Het is al weer bijna 5 jaar geleden, dat wij met een 4WD het Top End verkend hebben, maar ik zal toch proberen om antwoord op jouw vragen te geven. Wij vonden Litchfield een erg leuk park en hebben ons daar prima vermaakt. Het is echter ook een vrij compact park, zeker voor Australische begrippen. Dus als je er twee tot drie dagen voor uittrekt, dan zul je niet heel veel moeten overslaan, maar kun je bijna alle hoogtepunten bezoeken. Er was in het park ook eigenlijk niets, wat wij niet de moeite waard vonden.

    Het enige, wat we noodgedwongen moesten overslaan en waar we graag naartoe hadden gewild, is Lost City. Onze verhuurder gaf namelijk geen toestemming om daar naartoe te rijden. Informeer dus van tevoren goed, wat wel een niet mag met jullie 4WD-camper. Houd er wel rekening mee, dat Litchfield heel veel door dagjesmensen uit Darwin bezocht wordt. In het weekend komen ze soms zelfs met busladingen tegelijk. De ‘plunge pools’ bij Florence en Wangi Falls, twee van de grootste trekpleisters van het park, lijken ‘s middags dan ook vaak op een overvol openbaar zwembad. Verblijf je echter op de kampeerterreinen bij deze watervallen, dan kun je ’s ochtends vroeg of 's avonds bij zonsondergang bijna alleen van het heerlijke zwemwater genieten. Informeer wel eerst, of zwemmen ook veilig is, want na het natte seizoen kunnen er soms krokodillen in de plunge pools zijn. Wij waren er aan het einde van het droge seizoen (oktober) en alle plunge pools waren toen veilig verklaard. Veel rustiger dan Florence en Wangi Falls, maar net zo mooi, vonden wij de alleen over een onverharde weg en middels een korte wandeling bereikbare Tjaynera Falls. Eveneens leuk om te badderen zijn de Buley Rockholes, een soort natuurlijke badkuipen in een beek. Heel indrukwekkend zijn ook de Tolmer Falls, die van grote hoogte in een diepe kloof verdwijnen. Hier kun je echter niet naar beneden en dus ook niet zwemmen. Prachtig zijn ook de termietenheuvels, die je in Litchfield tegenkomt. Er valt dus genoeg te zien en te doen in Litchfield. Ga voor actuele tips en adviezen nog even langs bij het visitors centre in Batchelor (plaatsje net voor het park). Wij werden daar heel warm onthaald en kregen er een heleboel interessante en waardevolle informatie over het park van een uiterst vriendelijke mevrouw, die expres voor ons haar lunchpauze nog even uitstelde.

    Gekampeerd hebben wij eerst bij Florence Falls. Dit was een heel eenvoudig kampeerterrein met één toiletblok. Ik kan me niet meer herinneren, of er ook douches waren. Het is wel op loopafstand van de watervallen en wij zijn 's ochtends gewoon gaan zwemmen aan de voet van de watervallen in plaats van douchen.

    Het kampeerterrein bij Wangi Falls, waar we de tweede nacht hebben gestaan, is heel wat groter en ook wat luxer, maar ook een stuk drukker dan die bij Florence Falls. ‘s Avonds en vroeg in de ochtend huppelden de kangoeroes bovendien rond om onze tent. Ook hier ben je dicht bij de plunge pool van de watervallen en kun je dus zwemmen. Op dit moment is de pool echter nog niet vrijgegeven in verband met de aanwezigheid van krokodillen. Voor meer informatie kijk hier (helemaal onder aan de pagina onder ’Park Access':

    http://www.parksandwildlife.nt.gov.au/parks/find/litchfield#.U3YCnig0-Js

    Ook bij Sandy Creek Falls (Tjaynera Falls) is een camping bij. Deze zal waarschijnlijk een stuk rustiger zijn dan de twee boven genoemde, want hij is alleen per 4WD bereikbaar. We hebben er echter niet verbleven en ik kan dus niets over de voorzieningen zeggen. Hij ligt wel een stuk verder verwijderd van de watervallen dan de twee eerst genoemde campings. Een frisse duik direct vanaf de camping is dus niet mogelijk. Trouwens is deze camping voorlopig ook nog gesloten in verband met het natte seizoen.

    Goed, ik hoop, dat ik je een beetje verder kon helpen en ik wens jullie alvast heel veel plezier daar zo!