Verblijf in Uluru

  • Dicki Smits

    Wie weet er een voordelig maar toch goed verblijf in Uluru?

    We gaan begin november naar uluru ayers rock maar zoeken nog een voordelig verblijf, eventueel met excursie.

    Iemand een idee?

    Dank je.

  • Jaap

    Dicki

    er is daar een camping, daar kan je een tent huren,ook een kamer circa 100 euro

    waarom wil je daar logeren, je kan namelijk een dagtocht maken

    als je pech hebt is er niet veel te zien

    je moet wel om een uur of 4 op smorgens

    verder stikt het van de bussen met toeristen vooral Japanners

    Het hele gebied wordt daar door Aboriginals gerund cafe,s hotel enz enz

    en die weten van prijzen!

    succes

    Jaap

  • Dicki Smits

    Waarom ik daar wil verblijven? Tja lijkt me dat de dagjes mensen 's avonds weg zijn en dat je er dan wat rustiger kan rond kijken.

    Maar heb je een ander voorstel? Vanwaar komen die excursies? Toch van verder weg neem ik aan?

    Maar alle suggesties zijn welkom :-)

  • Jaap

    Hallo Dicki

    natuurlijk is het dan stiller, maar erg donker

    snachts om 4 uur komen de eerste

    maar het is erg personelijk er zijn mensen die zeggen ik vond er niet veel aan

    en anderen zeggen ik vond de Olga,s mooier circa 200 m hoger dan Uluru

    aanbevolen een Kamelen rit, in Australia zijn of waren meer kamelen dan in de Arabische landen

    ik weet niet of je zelf gaat rijden, anders een tour vanuit Alice Springs is circa 400 km naar Uluru

    wel grappig in Alice Springs is een rivier die meestal droog is, wat gaan die inwoners doen een roeiwedstrijd houden [met boten zonder bodem, ha ha

    groet

    Jaap

  • Margreet

    In 2005 hebben wij een driedaagse tour met de bus vanuit Alice Springs gemaakt, we verbleven toen in een vrij duur hotel in Yulara, omdat andere mogelijkheden niet meer beschikbaar waren. Alle excursies hebben we van tevoren uitgezocht en geboekt, alleen onze helikoptervlucht hebben we aan de balie van het hotel geboekt.

    In 2010 zijn we met eigen vervoer (4WD campervan) geweest. Onderweg van Alice Springs naar Yulara hebben we eerst nog de Rainbow Valley bekeken. In Yulara stonden we op de camping. Ook toen hadden we de sunrise bij Uluru en the sunset bij Kata Tjuta inclusief de wandeling Valley of the Winds van te voren geboekt bij de Info van Alice Springs. Je wordt dan opgehaald net buiten de camping en daar ook weer af gezet. The lookout bij de Uluru sunrise is tussen 2005 en 2010 verplaatst, waardoor de zon niet meer recht achter je opkomt. Ook hangt het ervan af in welk jaargetijde je gaat. In september komt de zon redelijk vroeg op, in juni hadden we maar kort de tijd om naar het uitkijkpunt te wandelen en wat foto's te maken, toen moesten we alweer terug naar de bus. We hebben bewust voor de excursie met een bus gekozen voor de Kata Tjuta sunset tour want je moet na zonsondergang in het donker minstens een half uur door het park rijden voordat je eruit bent. De verhuurders hebben liever niet dat je in het donker door Australië rijdt.

    Het park is trouwens geopend van zonsopgang en de eerste bus tot en met de laatste bus na zonsondergang.

    Wij vonden de Kata Tjuta sunset het mooiste, maar nu moet ik er ook bij vertellen dat we het troffen met een werkelijk schitterende zonsondergang, de lucht stond werkelijk “in brand”, de gidsen hebben langer gewacht dan gebruikelijk om de mensen weer terug te brengen dan wel af te leveren op de plaats van het diner in het duizend sterren restaurant, oftewel in de open lucht. Die avond had men pech, er hing een dicht wolkendek, geen ster te bekennen. Bij de Uluru sunset wemelt het van de bussen en bij Kata Tjuta waren er veel minder. Misschien zelfs maar één.

    De officiële plekken om naar de Uluru sunrise en sunset te kijken vinden wij fotogeniek minder geslaagd, de zon komt niet recht achter de fotograaf op of gaat onder. Wij hebben ook geen foto's kunnen maken van de opkomende/ondergaande zon achter de rots. Die plekken zijn precies verboden te parkeren.

    Ook in 2010 zat de toegangskaart voor het park al bij de excursieprijs inbegrepen en toen we later zelf het park ingingen met de camper werd dat aan de poort omgezet naar particulier vervoer.

    Uit het bovenstaande zal je kunnen destilleren dat er altijd toeristen in het park aanwezig zijn. Na de Uluru sunset rijden de bussen in file het park weer uit.

    En 's morgens moesten wij als particulier wachten tot de eerste bus het park is ingereden, pas dan kan je invoegen in de ochtend file.

    Hopelijk heb je hier wat aan en anders lees ik het wel of je nog meer vragen hebt.

    Groeten, Margreet.

  • sam

    Wij hebben een 5-daagse tentsafari gedaan vanuit Alice Springs (er zijn diverse aanbieders, ook kortere periodes mogelijk) Naast de verplichte nummers van zonsondergang en de opkomende zon bij Uluru (met heeeeeeel veel andere toeristen) ga je ook naar andere mooie plekken. Op deze manier krijg je een goede indruk van deze prachtige omgeving door middel van wandelingen, maar verblijf je bijvoorbeeld ook in de buurt van een aboriginal gemeenschap. Je tent staat klaar met een bed erin en de maaltijden maak je samen klaar (internationaal gezelschap) Ik vond het een mooie totaal belevenis

  • Franziska Ott

    Hoi Dicki,

    Een voordelig verblijf zul je bij Uluru niet vinden. In Yulara (het resort bij het nationaal park) zijn alle hotels van dezelfde eigenaar. Ze hebben daar een monopoliepositie en er is dus geen concurrentie. Ze kunnen dus vragen, wat ze willen en dat maakt overnachten in Yulara een prijzige aangelegenheid. Er zijn wel verschillende accommodaties met verschillende niveaus qua luxe en dus ook verschillende prijzen. Van slaapzalen met stapelbedden tot een 5-sterren hotel. Maar echt goedkoop is zelfs de goedkoopste hostelachtige variant niet. Het goedkoopste is zoals eerder gezegd om te kamperen. Maar dan moet je natuurlijk wel een tentje of camper bij je hebben.

    Omdat wij de accommodaties in Yulara en de huur van een 4WD toen te duur vonden en omdat wij ook nog naar Kings Canyon en de West McDonnell Ranges wilden, hebben wij toen voor een 5-daagse kampeer-tocht vanuit Alice Springs gekozen. Die zijn er zoals eerder gezegd van verschillende maatschappijen. Sommige werken met vooraf opgezette tenten, bij andere slaap je in swags (soort matras met een canvashoes daaraan vastgemaakt, waarin je een slapzak legt) in de buitenlucht. Persoonlijk zal ik wel voor een meerdaagse tocht kiezen, want Uluru is 400 tot 500 km van de bewoonde wereld in Alice Springs verwijderd. Dat rij je dus niet zomaar op en neer in een dag. Bovendien zijn Uluru en Kata Tjuta het spectaculairst bij zonsop- en zonsondergang. Wil je die met een dagtocht allebei meepikken, dan vertrek je dus voor dag en dauw en kom je pas laat in de nacht weer terug in Alice Springs. Ik wens je alvast heel veel succes bij het maken van een keuze! En als je nog vragen hebt, laat het me weten.