Eilanden bezoeken

  • putje64

    Wij willen graag in oktober o.a. Magnetic Island, Fraser Island en de Whitsundays Islands bezoeken. We hebben voor alle 3 de eilanden 2 dagen uitgetrokken maar twijfelen of we daarmee uitkomen in de planning. (gevolg is dat we niet veel tijd hebben in Sydney zelf) Als we 1 van de 3 met een dag moeten inkorten, welke kunnen we dan het beste inkorten? Welke vonden jullie het minst de moeite waard?

    Verder, is 1 week rondom Cairns genoeg om de regenwouden te bekijken (bij Cape Tribulation en Kuranda), naar het Great Barrier Reef te gaan met een dagtrip (vanuit Port Douglas?) en ook het rondje richting Millaa Millaa te rijden? Of kunnen we het extra rondje richting Millaa Millaa beter vergeten?

    Alvast dank voor de reacties, we zijn echt nog aan het puzzelen maar willen ook niet de reis “volstouwen”.

  • Rianne

    Goedemiddag,

    Om maar met de deur in huis te vallen, ik denk dat je de 3 eilanden in 2 dagen wel kunt vergeten, dat gaat je echt niet lukken. Als je 1 dag per eiland doet ben je al het doen wat je zegt niet te willen doen namelijk “volstouwen”. Wij hebben één dag besteed aan Magnetic Island, wat goed te doen is. En twee dagen aan Fraser Island (maar daar kun je jezelf met gemak ook nog wel langer dan 2 dagen vermaken). De Whitsundays hebben wij destijds overgeslagen, want ja, je moet gewoon keuzes maken als je niet eindeloos de tijd hebt (wat soms best jammer is). En wat wil je, op eigen houtje gaan, wat heel goed te doen is en misschien ook wel het allerleukste, of ga je alles met een tour doen….

    Rondje Milaa Millaa zegt mij niets, hebben wij destijds dus niet gedaan. Wij zijn ook één week in en rond Cairns geweest en zijn in die week twee dagen in Cape Tribulation geweest, een dagje naar Kuranda en hebben een dagtrip naar Great Barrier Reef gedaan om daar te duiken. Dus die drie dingen kunnen zeker in een week.

    Je vertelt niet hoeveel tijd je in totaal hebt en wat je verder nog wilt doen maar besef goed dat in een beperkte tijd alles zien gewoon echt niet kan. En hou ook ruimte over voor de onverwachte mooie plekjes waar je meer van wilt genieten of die ene tip die je tussendoor krijgt….. Heel veel voorpret gewenst en geniet strakjes met volle teugen in het prachtige Australië!!

  • putje64

    Hallo Rianne,

    Bedankt voor je reactie. Het is natuurlijk niet de bedoeling om alle 3 de eilanden in 2 dagen te doen. Dat zou ook niet gaan gezien de afstanden ertussen.

    Mijn vraag was of 2 dagen per eiland prima was of dat 1 of meer eilanden misschien tot 1 dag ingekort kunnen worden. Je geeft zelf al aan dat Magnetic Island in 1 dag te doen is en Fraser Island echt wel in minimaal 2 dagen. Van de Whitsunday Islands kan ik me niet zo goed een voorstelling maken en daar moet ik me nog verder in verdiepen. Maar aangezien het op een mooie rij-afstand van Magnetic Island ligt leek me dat wel mooi voor de volgende stop.

    We zullen overigens ook een aantal lange rij-dagen hebben omdat de afstanden soms best lang zijn, daar zijn we ons van bewust. Maar ik rij liever 1 lange dag naar de volgende “highlight” dan een extra dag ertussen en dan korter op een andere mooie plek waar we echt willen zijn (zoals bv. Fraser Island).

    We hebben overigens 3,5 week om van Cairns naar Sydney te komen met een kleine 2WD camper. Niet echt heel erg lang, maar helaas hadden we niet meer tijd.

    Een grove planning:

    Eerst een week rondom Cairns, daarna in ruim 1,5 week richting Brisbane waarna we nog ongeveer een week over hebben voor Brisbane - Sydney.

  • Franziska Ott

    Hoi,

    Over de eilanden en de reis richting Sydney kan ik niet oordelen, want daar zijn wij niet geweest. Het gedeelte rondom Cairns ken ik echter wel en dat is in een week goed te doen. Wij hebben op onze reis in een week tijd ondermeer Port Douglas en Cape Tribulation bezocht, een dagtrip naar het Great Barrier Reef gedaan (wij deden dit vanuit Cape Trib, maar ik zal voor Port Douglas gaan (meer keuze)), we zijn met de kabelbaan naar Kuranda geweest en we hebben zo een twee dagen in de Atherton Tablelands rondgezworven en de daar aanwezige kratermeertjes en watervallen (waaronder Millaa Millaa) bezocht. Tenslotte zijn we op weg terug van Innisfail naar Cairns ook nog bij de Josephine Falls en de Babinda Boulders geweest. Ook dat was zeer de moeite waard, maar als je niet wilt backtracken naar Cairns, kun je van de Tablelands ook direct verder rijden naar het zuiden. Natuurlijk valt er altijd nog meer te zien en te doen en hadden we met gemak nog een week in deze omgeving kunnen doorbrengen, maar de hoogtepunten zijn in een week goed te doen, zonder dat je je overmatig moet haasten.