Prijzen WA

• Diana Bloemen

Hallo allemaal,

Volgend jaar gaan we voor de derde keer richting Australië; dit keer staat WA op het programma. Enkele maanden geleden hebben we de route uitgestippeld en de organisatie waar we altijd mee gaan (Barron Travel) heeft toen ter tijd een optie genomen op alle accommodaties. We hebben hiertoe een tijdelijke offerte gekregen, daar de prijzen van 2013 nog niet bekend waren. In december, als de tickets geboekt kunnen worden, wordt een eindofferte gemaakt, Nu had ik van de week telefonisch contact met barron en men wist mij te vertellen dat de prijzen v.w.b. de accommodaties in m.n. WA en NT voor 2013 schrikbarend gestegen zijn. Op 5 weken vakantie tikt dat uiteraard aan. Nu komt bij ons de volgende, voor de hand liggende vraag; hoe is het gesteld met het gewone, dagelijkse leven in WA? De prijs van benzine, een avondje uit eten….dat soort dingen……wie heeft hier een beetje zicht op en kan helpen?

Alvast bedankt!

• -+Henk+-

Vergeleken met zeg drie jaar geleden is Australie voor de Nederlanders (Euro landen) zeker 30 % duurder geworden, alleen al door de koers-ontwikkeling van de Oz-dollar t.o.v. de Euro. Daar komt bij dat WA extra duur is geworden omdat de “mining boom” daar alle rpijen heeft opgedreven. Nu zal dat waarschijnlijk wel een beetje teruglopen want de mining boom is een beetje aan het aflopen door de dalende prijzen voor ijzererts en kolen en verminderde vraag uit China.

Heel veel verschil is er verder niet tussen Wa en NSW . Maaltijden in een doorsnee restaurant in Sydney of ander “touristisch” gebied: voorgerechten $12 - 20, hoofdgerechten $20 - 35 en dessert $ 8 - 14.

Bioscoop: $10 - 14 en een "schooner (350ml) bier in een doornsee pub $ 4..50 - 7.00.

Benzine momenteel $ 1.50 L

Inflatie is in Oz hoger dan in NL en boodschappen doen is in de laatste twee jaar ca., 10 - 15% duurder geworden: voorla groenten en vlees.

Tot 2009 vonden wij Nederland altijd een stuk duurder dan Australie, maar tijdens onze laatste twee vakantie in NL (2011 en 2012) vonden we alles eigenlijk heel voordelig….

• Diana Bloemen

Thnx Henk,

duidelijk. We zijn in 2008 voor de laatste keer in Oz geweest, dus wij hadden zoals reeds vermeld geen zicht meer op de prijzen. Bedankt voor jouw antwoord!

Gr Diana

• juul

Henks prijzen kloppen goed. Ik woon in Bunbury en de prijzen voor uiteten zijn hier inderdaad rond die prijzen. Benzine is wat afhankelijk van waar je woont, maar gemiddeld zo'n 1.50 per liter. Ook de bioscoop klopt, er is wel een dag per week dat het goedkoper is.

Boodschappen zijn inderdaad een stuk duurder geworden in de afgelopen jaren maar kan het eigenlijk niet vergelijken met de prijzen in Nederland want daar ben ik al 5 jaar niet meer geweest. Brood is van $2-$4, melk $2-$3 per 2 liter, vlees afhankelijk van wat je koopt! Groente en fruit kan je vaak goedkoper krijgen bij bepaalde farmers markets. Zoals de spudshed in Mandurah of farmersmarket in bunbury. Ik heb 4 kinderen dus echt vergelijkbaar zullen mijn kosten niet zijn.

Ik weet niet wat voor accommodatie je zoekt, maar campings kunnen van $75-$150 per nacht zijn voor een chalet. Een powered site is van $25-$45. En dat is per 2 volwassenen.

Ik weet verder niet welke prijzen je nog meer zou willen weten maar hopelijk geeft dit je een beetje een idee. Kosten liggen over het algemeen duurder dan in grotere steden voor dagelijkse leven, ik heb 4 jaar in Kalgoorlie gewoond en daar was de benzine en boodschappen duurder dan dichterbij Perth.

juul

• Freek

Hoi Diana,

Je hebt de voorgaande berichten al gelezen en ik kan dat helemaal bevestigen. Afgelopen zomervakantie waren we voor de 4e keer in Australië. De laatste keer was in 2006 en we zijn echt geschrokken van de prijzen, in dollars, maar ook natuurlijk wat je daar in Euro's voor kwijt bent (ongunstige wisselkoers ten opzichte van jaren geleden). In de supermarkt kon ik iedere ca. 3 dagen 80 AU$ neerleggen voor de boodschappen (2 volwassenen en 2 kinderen, iedere dag zelf koken). Maar ook benzine en toegang voor dierentuin, kano huren, accomodatie, autohuur, e.d. zijn flink duurder geworden. Achteraf gezien viel het allemaal wel weer mee, maar het is wel goed om er rekening mee te houden. En verder hoef je ook weer niet veel uit te geven, er is zoveel moois te doen wat niets kost, naar het strand, wandelen, e.d.

Eigenlijk regel ik alles zelf, ik denk dat daar veel op te besparen is. De intercontinentale tickets kun je zelf of via een reisbureau boeken, binnenlandse vluchten boek je zelf en als je toch alle accomodaties vast legt, kun je dat ook zelf ook doen. Ik heb het wel eens vergeleken, maar zo'n touroperator moet ook geld verdienen! Ik heb bijvoorbeeld nergens goedkoper een auto kunnen huren dan zelf rechtstreeks bij Hertz boeken, vaak hebben ze actie tarieven of andere voordelen. Deze keer heb ik, omdat we met jonge kinderen reisden, alla accomodaties van te voren thuis geboekt en dat is me prima bevallen, je verliest geen tijd ter plekke met zoeken en op de tomtom rijd je er zo heen. Ik ben lid geworden van Big4, dan krijg je korting, veel chalets gekoekt via Big4, maar ook via booking.com en andere sites.

Succes.

• leon

Hallo Diana,

Wij gaan ook volgend jaar ,maar dan voor de 11X. Wij kunnen stellen dat alles in de loop der tijd duurder is geworden, ook in Nederland. Maar daar veel zaken echt veel.Hier bij een link http://home.australiancatalogues.com/?option=com_content&view=article&id=55&Itemid=99. en als je op home page drukt krijg je diverse folders van de aanbiedingen van de grote zaken .Zo kun je zien wat je dagelijkse boodschappen kosten.Baron Travel is een goede iets duurder maar super service. Brandstof is zeer verschillend. rondom de grote steden gaat het wel/ zo;n 1.40 doller maar in de afgelegen gebieden kan het flink op lopen. Je krijgt krorting als je bij Coles of Woolworth boodschappen doet is 4 ct per liter. Vorig jaar waren wij in de Outback was het zelfs door de 2.50 dollar ,maar op die plekken kom je denk ik niet. mocht je vragen hebben dan wil ik je er wel mee helpen.

• Richard

Nou Freek, dan heb je met de boodschappen aardig de hand op de knip gehouden. (:D

Wij (met 3 pubers) waren afgelopen juli en augustus 6 weken in WA en waren gemiddeld en omgerekend zo'n 130 Euro kwijt in de 3 dagen.

Exmouth spande de kroon qua prijzen, daar bood men in de IGA een enkele paprika aan voor $9.80!

Voor een simpel brood legden we daar maar liefst $7.00 neer. Overal was het flink duurder geworden, ook aan de zuidkust.

In Augusta kostte brood minder dan halverwege de westkust maar nog altijd $5.50 wat eigenlijk voor de hele zuidwestkust gold.

Benzine was in de afgelegen gebieden duur maar dat is niet meer dan normaal vinden wij vanwege de lange weg waarover dat moet worden aangevoerd.

In Coral Bay en Exmouth was de unleaded $1.75 per liter, bij het zeer afgelegen Mt Augustus Outback Resort was dat $2.80 per liter.

Ach, de vakantie kostte ons voor die 6 weken ongeveer 900 Euro meer dan was gedacht maar als je dan kijkt hoe het is gegaan…

We hebben gewoonweg een supervakantie gehad en hebben dus wederom veel moois om op terug te kijken.

Je kunt beter niet vergelijken met andere jaren/eerdere vakanties. Zo kan je aan de gang blijven.

Ik heb in het dagboek van mijn vrouw gekeken naar onze 4e Oz reis in 2001 en toen kostte een overnachting op de Big4 in Perth maar $14.00 voor 2 volwassenen en 2 kids van 4 en 2.

Nu waren we op dezelfde camping (Perth International) en mochten we $69.00 aftikken waarbij de kids natuurlijk wel wat meer kostten dan toen het geval was.

In ruim 10 jaar zijn de prijzen op basis van 2 personen per powered site zo ongeveer verdubbeld. En dat is in Europa ook op veel plekken dus…

• Rolf Krüger

Hoi Richard,

ben het eens met de meeste van jouw prijzen maar tenzij je een hoogtepunt hebt aangetroffen in Exmouth, zijn de prijzen daar gedaald. De paprika's bij de IGA Exmouth waren vorige maand een tientje de kilo en de broden vanaf 3,50. Alleen voor de gezonde bruine broden betaal je inderdaad soms 5 dollar of iets meer. Over het algemeen is het vlees redelijk geprijsd, de kip is zelfs goedkoper dan in Nederland, helaas heb je het dan meteen voor het grootste deel wel gehad.

De 3 factoren die ervoor hebben gezorgd dat de prijzen zo enorm zijn gestegen zijn al eerder besproken; koersverschillen, benzineprijsstijging en de ook voor Australiërs flink gestegen kosten.

Je moet er zelf het beste van maken en prioriteiten stellen. Mensen die gewend zijn om bijna iedere avond uit eten te gaan moeten niet verbaasd zijn als daar hun halve budget aan op gaat maar dat is uiteraard makkelijk te ondervangen door zelf te koken of een goedkope warme lunch te nemen en 's avonds gewoon brood met een soepie te nemen o.i.d.

Het viel ons in ieder geval op dat in vergelijking met voorgaande jaren er veel minder campers op de weg waren, dus waarschijnlijk ook minder toeristen. Je ziet dat ook terug in de NZ-, Australië en Canada-forums, waar het de laatste jaren steeds rustiger is geworden. Nou ja; hopelijk houdt Zuid-Europa zich een beetje in de komende jaren waardoor de koersen weer teruggaan naar een acceptable peil, dat zou al een hoop schelen.

• Richard

Dan waren we dus te vroeg in Exmouth! Ik ben een echte liefhebber van paprika's vandaar dat vooral dit mij opviel. Heb je gezien dat er in Exmouth 2 IGA's op amper 100 meter van elkaar zaten? Dat vonden wij nogal apart. Of zou de IGA Express waar wij waren duurder zijn dan de gewone IGA? De prijzige paprika's waren later niet zo'n punt want op de camping in Onslow stond een groenten en fruitstalletje waar we maar 2 dollar voor een grote paprika betaalden. (tu) Wat mij ook is opgevallen is dat de prijzen van kampeerartikelen nog steeds heel acceptabel zijn. Ook computergerelateerde items waren goedkoop.

Zo kochten we in notabene Carnarvon enkele Sony USB sticks (4 GB) voor maar $3.00 per stuk. In deze plaats is het ook prima pizza eten! Ben je in een grote plaats, ga dan gerust eten in een foodcourt.

Voor een dollar of 10 heb je een onwijs bord vol lekker eten. In Perth zijn i.i.g 2 foodcourts net als er eentje zit in Fremantle en Geraldton.

Overigens aten we in Exmouth bij een cafe 2 dagen achtereen een counter meal met een groot glas drinken voor maar $12.00 p.p.

Heel betaalbaar dus vergeleken met die ene paprika. (:D

• leon

O ja nog even. als je bier gaat kopen of een wijntje of nog sterker spul dan schrik je je helemaal wild. zo'n 3x zo duur!! En doos bier van 30 blikken 40 a 45 dollar. Wij zagen het in de loop der jaren erg op lopen . in 1999 was de benzine/diesel zo'n 75/90 cent en nu 1.50 of hoger zie vorig antwoord. Wat Richard en Rolf melden dat klopt wordt volgend jaar weer schrikken. Maar weer een prachte vakantie om weer in 2014 terug te gaan ongeacht wat het kost.dan maar een wijntje/biefstuk minder .