landkaarten Australië

• Martin E. van Doornik

Ik wil in 2013 graag een fietstocht in Australië maken. Waar kan ik duidelijke landkaarten kopen of bestellen voor het gebied tussen Sydney en Wollongong alsmede het gebied tussen Brisbane en Gold Coast?

• -+Henk+-

Informeer bij de NRMA.

Papieren landkaarten raken een beetje uit de mode en zijn vaak ook onhandig. Waarom geen iPad of andere tablet waar je de gratis kaarten op kunt laden?

• Martin E. van Doornik

Ik heb geen mobieltje, iPad (weet niet eens wat het is) of tablet. Thuis heb ik alleen een zwarte bakelieten vaste telefoon met draaischijf.

Ik ben internationaal fietsliefhebber en fiets al 43 jaar in veel landen over de wereld. Alijd met gewone kaarten, altijd tevreden. Ik heb familie in Australië en die wil ik graag bezoeken, maar zeker niet zonder fiets bij me!

• ien

wij hebben hier de australia road atlas van hema maps

bevalt erg goed

we hebben hem in australie gekocht

• Peter W

>Ik heb familie in Australië en die wil ik graag bezoeken

En die kunnen niet de gewenste kaarten voor je kopen? Dan zullen die kaarten wel niet bestaan.

Veel winkels barsten van de kaarten en atlassen. Zwaar, vaak voor heel Australie maar jouw familie kan de juiste kaart zoeken voor fietsen.

• leon

je moet de familie even vragen of zij lid zijn van de RSCQ( RACQ) of RAC dat is een auto club net als de ANWB. daar zij de kaarten gratis als je lid bent. Als je zelf lid bent van de ANWB neem de pas mee ook dan krijg je de kaarten gratis.Zij hebben ook kaarten die je met korting kunt kopen.De Hema maps zijn dacht ik meer voor de auto's maar dat weet ik niet zeker zijn wel super goed.

• Martin E. van Doornik

Ik heb kaarten van NRMA online gezien, maar de schaal staat er niet bij vermeld. Worden er kilometers of mijlen in Australië toegepast? Ik heb wel ervaring met links verkeer, vorig jaar nog door Engeland gefietst. Bestaat er een site met Australische verkeersborden?

Onderstaande foto ben ik, afgelopen zomer in Karlstad (Zweden) gefotografeerd.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Q4QL8VZM.jpg

• -+Henk+-

Australie is “metric” dus alles in kilometers. Er zijn geen echte fiets kaarten want Australie is een erg fiets onvriendleijk land. Er zijn wel een aantal plaatsen met wat lokale fietspaden, maar voor de rest moet je als fietser erg uitkijken, want anders wordt je door de autos van de weg gedrukt.

Van Sydney naar Wollongong is er een redelijk rustige weg door het Heathcote National Park. En terug kun je via Bulli naar Picton een Camden of Campbelltown. Ook redelijk rustige wegen, maar wel twee baans met een smalle berm en dan daarvandaan via the Northern Road naar Penrith.

Mooie routes.

De HEMA atlas is voor een fietser niet erg bruikbaar want de schaal is te grof om de kleinere (en dus veiliger) wegen aan te geven.

De bewegwijzering is redelijk goed, zodat - als een een idee hebt waar je heen wilt - je gewoon de borden kunt volgen.

Voordeel in Australie is dat je op de meeste autosnelwegen gewoon op de vluchtstrook mag fietsen. Dus om op te schieten kun je de snelwegen volgen.

Het stuk tussen Sydney eh Wollongong is redelijk geaccidenteerd. Dus behoorlijk klimmen en dan weer dalen - vooral als je vlak bij Wollongong bent ga je de hoogvlakte af naar beneden: mooi uitzicht voor je gaat afdelen - Maar de weg terug…. :) Stijl naar boven!

Veel fiets plezier.

• Martin E. van Doornik

Hallo Henk,

Bedankt voor je informatie. Ik heb ook in landen gefietst waar de automobilist weinig rekening met de fietser houdt, zoals Oost-Europa en enkele islamitische landen in het Midden-Oosten. En toch ben ik hier nog. Verder negen keer door de USA en vier keer door Canada gefietst. Maar Australië is nieuw voor me. Ik ben lid van vereniging De Wereldfietser. In hun website is informatie over Australië te vinden: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Australi%C3%AB

Ik heb familie in Barrack Point (NSW) en in Cornubia (Qld).

Groeten van Martin.

• Richard

Is de Lonely Planet niks voor je? Er bestaat een uitgave die gericht is op fietsen in Oz.

Kijk maar eens op http://shop.lonelyplanet.com/australia/cycling-australia-guide-2/