Nieuw Zeeland óf Australie (Tasmanie en nog iets) met kinderen?

  • Jeroen

    Hallo,

    Februari/Maart 2013 willen we een reis van ongeveer 8 weken gaan maken met 2 kinderen (3,5 en 1,5 jaar). We twijfelen nog steeds tussen New Zealand of een deel van Australie. We zijn 2x in Australie geweest (Cairns - Brisbane, Darwin, Alice Springs, Adelaide via Melbourne - Syney. En Darwin - Perth). Dus we hebben al veel gezien. We overwegen nu om evt. Tasmania en bijv het Zuid Westen te doen (Perth, Esperance, Kalgoorlie) OF een week of 5 a 6 New Zealand + bijv. de Cook Islands. Dit is natuurlijk een Australie forum dus ik verwacht hier veel pro Australie reacties, maar ik ben gewoon benieuwd naar meningen / ervaringen. Voordeel aan Australie vind ik het wildlife, is leuk voor de kinderen ook. Voordeel New Zealand is dat de afstanden wat korter zijn. (al valt dat op Tasmanie en het zuid westen ook wel mee)

    We overwegen een camper. Vraag me ook af, hoe lekker is het op Tasmanie om 's avonds in Feb/Maart nog buiten te zitten?

    Ik ben benieuwd naar de reacties!

    Bedankt,

    Jeroen

  • juul

    In 6-8 weken heb je aardig wat de tijd om het grootste gedeelte van Nieuw Zeeland te zien. Zoals je zelf al zegt, in Nieuw Zeeland zijn de afstanden veel minder groot, maar dat gezegd hebbende, de wegen zijn niet allemaal erg recht dus veel bochten etc. Het is wel een heel mooi land, veel heuvels, meren, gletsjers. Februari / maart zal redelijk zijn, maar je kan nog altijd veel regen verwachten en niet altijd strand weer, zelfs voor buiten zitten kan het wat fris zijn. Wildlife is er ook in NIeuw Zeeland, maar dan meer in de vogels zoals woodpigeons, fantails, pukeko, robins en dan pinguins en zeehonden. Je hebt de adventure sports, watervallen, glowworm grotten, Kauri trees en natuurlijk het thermische gedeelte rond Rotorua en Maori cultuur. Ik zelf heb er bijna 10 jaar gewoond en vind het nog altijd een geweldig mooi land.

    Zuid West Australie, afstanden inderdaad ook niet zo groot. Kalgoorlie erg heet in Februari / Maart. Grote mijn, kangaroes, red dirt, salt lake sailing in Kambalda. Esperance, echt geweldige mooie stranden. Rond Albany / Pemberton meer bossen met hele hoge bomen. Rond Margaret River de wineries, food, en natuurlijk grotten. Dolfijnen. Heerlijk even een bootje te huren rond Dunsborough / Busselton om een dagje te gaan vissen of zo. Ook hier kan het heet zijn deze maanden maar minder erg dan in Kalgoorlie. Dan verder richting Perth fremantle en Mandurah. Ook leuk, kan eventueel zelfs nog wat verder naar het noorden tot Kalbarri (wel weer erg heet) en even langs pinnacles en de natuurparken rond Kalbarri die best imposant zijn. (heb 4 jaar in Kalgoorlie gewoond en woon nu bijna 2 jaar vlakbij Bunbury). Ga zelf graag naar de Ferguson Valley voor een picnic! Grootste nadeel zijn de vliegen en rond waar ik woon in ieder geval de muggen zodra het gaat schemeren!

    Tasmanie ken ik verder niet, maar koeler en beetje als Nieuw Zeeland heb ik gehoord.

    Maar waar naar toe te gaan???? Ik zou gelijk Nieuw Zeeland zeggen maar dat komt omdat ik er weer naar toe wil! Mijn man is een kiwi, maar die vind het hier wel best. Zoals ik al zei, kan je het meeste van Nieuw Zeeland wel zien in 6 weken. En naar de Cook islands of ergens in Azie zoals Bangkok voor 2 weken is ook weer even heel anders. Voor kinderen …. tja, beiden is rondrijden en natuur met hier en daar een museum of meer iets voor kids als adventure park, grot, aquarium.

    Juul

  • Freek

    Hoi Jeroen,

    Beide landen zijn niet met elkaar te vergelijken, toch zou ik, omdat je al veel van Australië gezien hebt, kiezen voor NZ.

    Wij zijn dit jaar voor de 4e keer in Australië geweest, veelal op plaatsen waar we eerder ook al geweest zijn, maar nu met kinderen. Met kinderen beleef je alles anders, maar het is toch ook niet helemaal “nieuw” meer.

    Februari/maart is perfect voor NZ en met 8 weken heb je genoeg tijd om zowel voor het zuider- als het noordereiland te ontdekken. Je kunt zelfs overwegen om een korte stopover in Australië te maken op de heenreis, Sydney?

    Succes.

  • Marc

    Indien je met jonge kinderen gaat reizen dan is Nieuw-Zeeland vanwege de afstanden misschien wel wat aantrekkelijker. Beide landen zijn fantastisch om met je gezin te gaan reizen.

    Kijk eens op deze website voor reizen door Nieuw-Zeeland met het gezin.

    https://www.reiskoe.nl/nieuw-zeeland/