Dat zijn luxe problemen.
We hebben begin dit jaar beide trajecten gereden.
We zijn in ruim 5 weken van Sydney naar Adelaide gereden, rustig aan gedaan met twee kleine kinderen in de camper. Hoe reizen jullie eigenlijk?
Op de route Sydney-Melbourne hebben we de kust gevolgd, na eerst de Blue Mountains te hebben bezocht. Mooie plekken langs de kust als Jervis bay (dolfijnen) en Durras. Een prachtige plek was Potato Point (Eurobodella NP), een prachtige camping (met lodges) aan het strand. Kangaroes tussen de tenten/campers, met een prachtig strand.
In Eden is een leuk walvismuseum, erg informatief, nabij Boyd NP, met leuke wandelingen. Wilsons Promontory (veel wildlife) is een bijzonder mooi NP, daar kun je je wel een paar dagen vermaken. Het toeristische Philip Island is toch de moeite waard, zelfs de pinguin parade is een ‘must’.
Voor Melbourne hebben we het wijngebied Yarra Valley bezocht. Een goede mix voor jong en oud met trendy restaurantjes/wijnbarretjes (Innoncent bystander cafe). Dat was onze route tot melbourne.
Na Melbourne de Great Ocean Road gereden. Absoluut wel de moeite waard naar mijn mening. Veel gelegenheden om te genieten van de zee, dramatische kusten, maar ook het achterland met tropische bossen en wildlife. Een mooie combi.
Via Mount Eccles (een favoriet NP van ons, met leuke kampeerplekken en goede voorzieningen) zijn we naar de Grampians gereden. Dat is echt een hoogtepunt van de route Melbourne-Adelaide. We hebben het vervolgens erg rustig aan gedaan op het Fleurieu peninsula. De laatste week genoten van zon, zee en het wijngebied verkend. Een goede mix voor jong en oud. Op dat schiereiland zijn relatief veel NP's. Ook het gebied rond Adelaide is de moeite waard, maar dat hebben we nu niet bezocht.
Terugdenkend zou ik de route Melbourne -Adelaide aanbevelen, ook al hadden wij die route ook al eerder gereden. Ik vond dat gebied meer variatie hebben dan het eerste stuk, maar dat heeft ook te maken met de gemaakte keuzes, het mooiere weer etc.
Veel plezier in ieder geval, mooi vooruitzicht.