Wat is mooier/leuker: Sydney naar Melbourne of Melbourne naar Adelaide?

• Jeroen

Hoi.

We gaan in Feb/Maart naar Australie. Ik twijfel nog over de route. Nu heb ik 15 dagen Melbourne - Adelaide en 15 dagen Perth - Perth (rondje zuidwest) gepland.

Ik twijfel nog over het stuk Melbourne - Adelaide. We zijn er al eens geweest en wat ik vooral erg leuk vond is Kangaroo Island vanwege het wildlife. Maar de kust route van Sydney naar Melbourne hebben we nog niet gedaan (wel de route door de bergen via Canberra). Nou lijkt me die kustroute ook mooi, met bij Melbourne o.a. Wilson Prom. en Philip Island.

Kan iemand iets aanraden? Is er op het stuk Sydney Melbourne ook veel kans op wildlife, net als op Kangaroo Island of the Grampians? Wat zijn eventuele andere highlights?

Bedankt voor de reactie!

• Freek

Hoi Jeroen,

Met 15 dagen heb je riant de tijd voor zowel Sydney - Melbourne, als Melbourne - Adelaide. Volgens mij is het wat afstand betreft geen probleem om in 15 dagen via de kustroute van Sydney naar Adelaide te rijden. Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal onderweg wilt doen. Zelf zou ik gaan voor iets nieuws, een route die je nog niet hebt gereden. Ook kun je kijken vanuit welke plaats je het beste kan terug of verder vliegen wat betreft de fijnste vliegtijden en beste prijs. In de afgelopen zomervakantie wilde ik ook van Melbourne naar Adelaide, maar vliegen van Adelaide naar Darwin was meer dan drie keer zo duur als van Melbourne naar Darwin, dus werd het een rondje Melbourne van een week via Ballarat, Minyip (van de serie Flying Doctors), de Grampians en via de Great Ocean Road terug. De Grampians vonden we, ook in de Australische winter, prachtig en we hebben fantastisch overnacht in Halls Gap in daltonsresort, de kangoeroe's, reeën liepen om de cabin heen en de kookaburra's zaten in de bomen. De kustroute vanaf Sydney ken ik verder niet omdat we daar maar een kort stukje van gereden hebben en toen zijn afgebogen naar Canberra. Philip Islands had ik graag gedaan, maar daar hadden we geen tijd voor, als je het wil bezoeken kun je vanuit Sydney helemaal onderlangs rijden, hoef je helemaal niet Melbourne aan te doen. Eerder hebben we ook al eens de kustroute gereden van Melbourne naar Adelaide, vanaf Port Fairy vond ik het niet zo boeiend meer, maar dat kan ook komen door het vreselijk slechte weer, hoewel dat zelfs in de zomer was (februari).

Succes.

• -+Henk+-

Van Melbourne naar Adelaide kun je her eerste deel de Great Ocean Road nemen. Daar is iedere tourist lyrisch over, hoewel ik het persoonlijk wat vindt tegenvallen. Een hoop niks met een paar mooie punten. Daarna kun je dan doorsteken in het binnenland in - evt. via Ballarat met Sovereign Hill goudmijn tentoonstelling/park - Ballarat is trouwens ook in ander opzicht best een leuke historische plaats met mooie gebouwen in het centrum. En er is een B&B waar Ingrid, the hostess, je in het Nederlands zal begroeten.

Vanaf Ballarat naar Adelaide via de hoofdweg kom je - ca. 50km voor Adelaide - voorbij een safari park en ook een historisch openlucht museum (een beetje oude boel maar best interessant).

Rond Adelaide kun je uiteraard de Adelaide Hills in naar Hahndorf en de wijngaarden bezoeken in de Barossa Valley. Of een dagje naar Victor Harbour met de paardentram naar het (schier)eiland.

• Rolf Krüger

We hebben geen ervaring met Warnambool-Adelaide maar 15 dagen is een mooie tijd om de Princess Highway van Sydney (inclusief de Blue Mountains) naar Melbourne te rijden, daar met de veerboot onderlangs, via de Great Ocean Road naar Warnambool en via Ballarat weer terug. 15 dagen van Sydney naar Adelaide is te kort, dan moet je dingen overslaan, wat ook al aangegeven werd. We hebben het traject 2 maal gedaan, de verslagen kan je vinden op de onderstaande website,

• Domenico

Dat zijn luxe problemen.

We hebben begin dit jaar beide trajecten gereden.

We zijn in ruim 5 weken van Sydney naar Adelaide gereden, rustig aan gedaan met twee kleine kinderen in de camper. Hoe reizen jullie eigenlijk?

Op de route Sydney-Melbourne hebben we de kust gevolgd, na eerst de Blue Mountains te hebben bezocht. Mooie plekken langs de kust als Jervis bay (dolfijnen) en Durras. Een prachtige plek was Potato Point (Eurobodella NP), een prachtige camping (met lodges) aan het strand. Kangaroes tussen de tenten/campers, met een prachtig strand.

In Eden is een leuk walvismuseum, erg informatief, nabij Boyd NP, met leuke wandelingen. Wilsons Promontory (veel wildlife) is een bijzonder mooi NP, daar kun je je wel een paar dagen vermaken. Het toeristische Philip Island is toch de moeite waard, zelfs de pinguin parade is een ‘must’.

Voor Melbourne hebben we het wijngebied Yarra Valley bezocht. Een goede mix voor jong en oud met trendy restaurantjes/wijnbarretjes (Innoncent bystander cafe). Dat was onze route tot melbourne.

Na Melbourne de Great Ocean Road gereden. Absoluut wel de moeite waard naar mijn mening. Veel gelegenheden om te genieten van de zee, dramatische kusten, maar ook het achterland met tropische bossen en wildlife. Een mooie combi.

Via Mount Eccles (een favoriet NP van ons, met leuke kampeerplekken en goede voorzieningen) zijn we naar de Grampians gereden. Dat is echt een hoogtepunt van de route Melbourne-Adelaide. We hebben het vervolgens erg rustig aan gedaan op het Fleurieu peninsula. De laatste week genoten van zon, zee en het wijngebied verkend. Een goede mix voor jong en oud. Op dat schiereiland zijn relatief veel NP's. Ook het gebied rond Adelaide is de moeite waard, maar dat hebben we nu niet bezocht.

Terugdenkend zou ik de route Melbourne -Adelaide aanbevelen, ook al hadden wij die route ook al eerder gereden. Ik vond dat gebied meer variatie hebben dan het eerste stuk, maar dat heeft ook te maken met de gemaakte keuzes, het mooiere weer etc.

Veel plezier in ieder geval, mooi vooruitzicht.

• Jeroen

Hoi,

Sorry voor de late reactie, laatste tijd vooral bezig geweest met het 1ste deel van onze reis (Noorder Eiland Nieuw Zeeland). We hebben besloten om toch voor Sydney - Melbourne te gaan, met als voornaamste reden het feit dat we Adelaide - Melbourne al eens gedaan hebben. Zoals ik hierboven lees zijn er sowieso genoeg mooie dingen te zien onderweg langs de kust en als we tijd over hebben nog rondom Melbourne (Yarra Valley, Ballarat, etc.)

Wij reizen net als Domenico ook met een camper en 2 kleine kinderen (3.5 en 1.5 jaar oud). Het lijkt ons erg leuk om te kamperen tussen de kangaroos en/of aan de kust. Ik heb gelezen dat o.a. Pebbly Beach deze mogelijkheid biedt, maar dus ook Potato Point. Dank voor de tip.

Kan iemand vertellen wat te doen in Yarra Valley? Wat zijn leuke plaatsjes en wat is leuk voor kinderen?

En Ballarat, is dat ook interessant voor kinderen?

Thanks!

Jeroen

• sylv

In sydney heb je in het centrum een leuke (water) speeltuin. Hij is best groot. met allemaal dammetjes en dijken en waterpompen. het is een openbare ruimte. droge kleding of zwemkleding is wel handig om dan mee te nemen. weet even niet meer precies. even navragen.

En nog wat tips

central Tilba is een grappig plaatsje. In de buurt van Narooma.

wij zijn vanuit de bleu moutains gekomen en via Goulburn gereden naar Batemansbay. een mooie weg. Goulburn is een aanrader om te stoppen. En zeker bij Cafe roses. Hebben ze hele lekker broodjes en muffins. Ook een leuk stadje om te bezoeken.

Gebied van Batemans is ook mooi. hebben daar afgelopen oktober veel walvissen gezien.

Yervisbay is ook een aanrader. wij hebben toen in Woollamia op een camping gestaan en hebben daar Gangaroo's gezien.

Kiama is ook leuk als een tussenstop. je heb daar een blow hole. .

De route door Royal national park is ook erg mooi. helaas kon wij hem niet helemaal rijden, omdat ze met de weg bezig waren.

Als je naar de blue moutains wil, ga op de camping in Oberon staan, daar betaal je ongeveel 28 dollar ( 2 personen en kind van 1 jaar) inclusief stroom ( prijs van afgelopen oktober). katoomba en omgeving is dat al bij 41 dollar.

dit alles is te veel voor 2 weken.

wij zijn niet verder gekomen dan narooma. Wij hebben vanaf brisbane tot narooma en weer terug naar sydney ongeveer drie weken overgedaan. dus zuidelijker weet ik niets van..!

succes en alvast veel plezier.

wij had voor onze kleine toen 23 maanden. een tatteljeewieg mee! weegt 700 gram exclusief matje. wij sliepen in de camper boven en hij kon beneden slapen zonder dat wij bang hoefde te zijn dat hij aan de wandel ging.

koop hem niet bij talteljee zelf maar via marktplaats. ik heb er vorig jaar 25 euro voor betaald exclusief matje. http://www.tatteljee.nl/slapen/matrassen/wieg. bij ons in de camper kon hij precies tussen de banken staan. Waarschijnlijk zelf 2 staan.

succes en alvast veel plezier.

• Freek

Hoi Jeroen,

Als je besluit om naar Ballarat te gaan als je tijd over hebt dan is dit een leuke historische stad. Voor kinderen is in ieder geval Sovereign Hill erg leuk. Het is een groot openlucht museum met allemaal historische gebouwen uit de goudtijd met veel demonstraties. Hoewel het er in de winter wat koud was, hebben we er met de kinderen een hele dag door gebracht. We overnachten er in het vlakbij gelegen Big4 vakantiepark en konden lopend naar Sovereign Hill.

Groeten,

Freek.