Beste wensen

• Ursula

Voor iedereen de beste wensen en een reislustig 2013 toegewenst :-)

Groetjes Ursula

• Leon

Jij ook,en alle bezoekers en een gezond 2013 . En dat we alle bezoekers van de site, al hun vragen kunnen en mogen beantwoorden.Voor ons is het nog het nog 131 nachtjes slapen aan dan gaan we weer naar OZ, voor de 12x.

Leon en Evelien

• -+Henk+-

Een van de wensen voor 2013 is dat de dollar wat gaat zakken zodat het voor jullie - en een heleboel andere toeristen - weer wat aantrekkelijker wordt om deze kant uit te komen…. :)

Happy New Year from Nelson Bay (24 C en zonneschijn).

-+Henk+-

• Margreet

Voor alle prikkers en de webmaster,

Veel gezondheid en inderdaad een zakkende dollar.

Wij hopen over precies 10 maanden aan te komen in Sydney.

Margreet en Sjef.

• karen05

Voorbij alle bezoekers en reizigers een mooi 2013. Over een jaar hoop ik het nieuwe jaar in te luiden in Sydney, voor de vierde keer naar Australie en Nieuw Zeeland, heb er nu al zin in!

• P@ul

Ook van mijn kant de beste wensen.

Voor ons nog 2 weken en we zitten weer een poosje in West-Australië met een uitstapje van 3 weken langs de zuid kust.

Heet, heet, heet!

Een ieder aan beide zijden van de aarde een voorspoedig 2013.

• Ursula

Nou Henk, wij komen in 2013 in ieder geval, tickets zijn in the pocket!

• Anne

Uiteraard voor iedereen de beste wensen!

@ Paul: ik lees dat jullie ook snel vertrekken en begrijp ik het goed dat jullie al vaker geweest zijn? Mijn vriend en ik vertrekken aanstaande zondag voor een rondreis van vijf weken (Sydney - Melbourne - Adelaide - Ayers Rock - Perth)! Met de aanhoudende berichten nu over de hoge temperatuur en bosbranden e.d. beginnen we ons een beetje zorgen te maken, we weten eigenlijk niet zo goed of en hoe we ons daarop kunnen voorbereiden. Heb jij, of anderen op het forum, misschien tips?

• -+Henk+-

Misschien nog net op tijd voordat jullie naar Australia vertrekken…..

Het is momenteel inderdaad overal (vooral in het zuid oosten van Australie - Victoria en New South Wales) behoorlijk warm. Temperaturen van boven de 35 C zijn geen uitzondering - zelf hier in Nelson Bay, vlak aan de kust.

De bosbranden concentreren zich momenteel nog in Tasmanie, oostelijk Victoria en zuidelijk New South Wales. Sommige doorgaande wegen zijn afgesloten of er zijn omleidingen zoals bijv. de Princess Highway (de kustweg van Sydney naar Melbourne).

De situatie in NSW is te volgen op deze website: http://www.rfs.nsw.gov.au/dsp_content.cfm?cat_id=683

Voor touristen is het belangrijk om echt alle aanwijngen van lokale autoriteiten goed op te volgen. Niet eigenwijs zijn en denken: “het zal wel meevallen en we proberen het toch maar”. Een bosbrand hier is echt heel onvoorspelbaar en breidt zich vaak met ongelooflijke snelheid uit.

Wees voorbereid op oponthoud van langere duur met de kans dat je in je vervoermiddel moet overnachten. Dus heb altijd voldoende water (grote literflessen) bij je.

Ons “survival package” thuis (wij wonen in de “bush” ) bestaat uit een zaklantaarn met opgeladen batterijen, katoenen kleding met lange mouwen, een helm (fietshelm) leren schoenen en een draagbare radio. De fotos en andere dingen die willen houden staan klaar of ijn in een brandvrije kast opgeborgen. We zijn voorbereid op een plotseling vertrek en dat betekent “vroeg weg” voor de brand in de buurt komt want anders kom je niet meer weg. Alternatief is blijven en proberen in huis te overleven (brandslangen liggen klaar in de tuin) maar daar heb ik eigenlijk geen trek in. In tegenstelling tot veel andere Australiers zijn wij goed verzekerd… :)

Goede reis en veel plezier.