Route Sydney - Melbourne

• Jeroen

Hoi,

Ik ben bezig om een globale route van Sydney naar Melbourne te plannen. We zijn al in Sydney en Melbourne geweest dus daar plannen we niet heel veel tijd.

Day 1 03-mrt Sydney

Day 2 04-mrt Sydney

Day 3 05-mrt Royal NP - Kiama

Day 4 06-mrt Kangaroo Valley

Day 5 07-mrt Jervis Bay

Day 6 08-mrt Jervis Bay

Day 7 09-mrt Pebbly/Durras/Batemans

Day 8 10-mrt Kosciuszko NP

Day 9 11-mrt Kosciuszko NP

Day 10 12-mrt Lakes Entrance

Day 11 13-mrt Wilsons Promontory

Day 12 14-mrt Wilsons Promontory

Day 13 15-mrt Philip Island

Day 14 16-mrt Philip Island

Day 15 17-mrt Melbourne

Day 16 18-mrt Melbourne

Dit is een eerste opzet. Ik heb nog wat twijfels:

- Royal NP / Kiama. Doen of overslaan?

- Kosciuszko NP: is het de moeite waard? Het lijkt me een welkome afwisseling na alle kustplaatsen en stranden, maar het is wel een eindje uit de richting

- Missen we veel als we de route rond Eden overslaan?

- Philip Island 2 dagen. We reizen met 2 jonge kinderen, kan me voorstellen dat er genoeg te doen is, maar weet niet zeker.

Alle suggesties zijn uiteraard welkom!

Als iemand nog suggesties heeft voor mooie campings waar we kangaroos en ander wildlife kunnen zien, graag!

groeten

Jeroen

• -+Henk+-

Als ik jullie was - en ik wilde de Snowy Mountains meenemen - Kosciuszcko) dan zou ik vanaf de Princes Highway afslaan naar Cooma, via de Perisher Valley en Corryong naar Albury en dan verder the Hume Highway naar Melbourne.Dat is best een mooie route en als je de kust vanaf Sydney volgt tot Batesmans Bay heb je voldoende indruk van “de kust” - vooral als je vlak na Sydney de “Grand Pacific Drive” volgt tot Wollongong.

Je hebt dan tijd om te stoppen in Thredbo bijv. en met de skilift de bergen even in te gaan.

Andere suggestie: Na Kiama richting Kangaroo Valley door naar Goulburn en Canberra. en vanuit Canberra via Cooma door de Snowy Mountains als eerder aangegeven. Canberra is best een interessante stad - uit Australisch cultureel oogpunt - met het Parliament House enz.

• Jeroen

Hoi Henk,

Bedankt voor je reply. We zijn een jaar of 7 geleden in Australie geweest en toen zijn we vanuit Melbourne in 1 dag naar Canberra gereden. Canberra zijn we toen 2 dagen gebleven, interessante stad inderdaad. Maar omdat we er al geweest zijn willen we het nu overslaan.

Jouw suggestie om vanuit Batemans Bay landinwaarts te gaan is een goede optie. Alleen wil ik ook graag Wilsons Promontory en Philip Island bezoeken. Dus misschien toch handig om na Kosciuszcko weer naar de kust af te zakken.

Ik twijfel een beetje, Kosciuszcko is geen MUST voor ons, maar het was een idee van een collega, hij vond het een mooi park, en het is misschien wel wat afwisseling, i.p.v. alleen maar kust. Aan de andere kant, als we het overslaan, is het misschien ook leuk om wat extra tijd over te houden en eventueel nog een plaats als Ballarat aan te doen.

Kan iemand misschien nog iets zeggen over Kangaroo Valley? Is het waard om daar heen te gaan? De hoofdreden is dat ik lees dat je daar nogal grote kans hebt om e.e.a aan wildlife te zien. Maar misschien kan dat op andere plaatsen ook wel…..

Groeten,

Jeroen

• Jeroen

Kleine aanvulling nog: is Snowy Mountains NP ipv Kosciuszko anders een optie? Ik heb geen idee of deze parken heel verschillend zijn en uberhaupt de moeite waard….

benieuwd naar jullie mening!

• -+Henk+-

Kangaroo Valley heeft volgens mij niet meer “wildlife” als ergens anders in de kust streek. Het is trouwens een breed begrip: koalas, kangaroos, diverse vogelsoorten? Waar ben je naar op zoek?

Over het algmeeen moet je voor het spotten van wildlife de tijd nemen. Koala zitten op heel veel plaatsen waar eucalyptus trees staan (swamp mahogany) maar omdat die dieren het grootste deel van de dag slapen zijn ze moeilijk te vinden tenzij je weet waar je moet zoeken. Bovendien zitten ze lang niet altijd in een eucalyptus tree…. :) Ik heb koalas in de tuin dus heb er een heel klein beetje verstand van: overdag zitten ze vaak op ca. 2/3 van de hoogte van de boom ergens in een vork van de hoofd stam of dikke vertakking. Je kunt de bomen waar ze kunnen zitten herkennen aan plukken dorre takken (afgebroken tijdens het eten van de bladeren). Ook kun je kijken of je onder een boom kleine zwarte “pellets” (“koala poepjes”) ziet liggen. Daar komt bij dat koalas niet in “kuddes” leven maar heel solitair. Idere koala heeft 1 - 2 hectare territorium en alleen in de paartijd komen ze bij elkaar op bezoek. Dus is het vaak een heel gezoek om ze te vinden tenzij je hun vaste plekken (want die hebben ze) weet - dus vragen aan de locals.

Voor koala plaatjes kun je hier kijken: http://www.flickr.com/photos/vk2gwk/sets/72157623847480619/

Kangaroos slapen ook heel veel overdag, meestal in de en tussen de struiken in de schaduw. Dus vroeg op om ze te spotten. Ook daar hoef je niet speciaal voor naar Kangaroo Valley hoewel ze er uiteraard wel zitten. Maar op diverse campings langs de zuidkust kom je zo ook tegen - tot vervelens toe, want die kangaroo strond ligt overal.

• Marcel

Beide parken zijn de moeite waard!

ik zou gewoon kijken wat het beste aansluit bij de route die je wil gaan rijden.

Zelf vond ik het plaatsje Bright in de Australische alpen de moeite waard om te verblijven.

Verschillende leuke campings die pal aan een stromend riviertje liggen (heel ondiep water dus leuk voor de kids) en een mooie omgeving om te verkennen.

http://www.visitvictoria.com/Activities-and-attractions/Touring-routes/The-Great-Alpine-Road.aspx

Succes met het plannen van de route!