I'm back!

• zonja79

Hi,

Na enkele jaren afwezigheid op dit forum (en dus ook geen Australie-reizen) gaan we eind van dit jaar (dec-jan) eindelijk weer naar Australie! Ditmaal met onze kinderen van 3 en bijna 1. Het wordt een leuk avontuur in een camper en ben me dan ook aan het orienteren wat leuk is om te doen met 2 ukkies, waarbij je natuurlijk een andere vakantie hebt dan met z'n tweetjes. :)

Het plan is om 6 a 7 weken een camper te huren van en van Adelaide naar Cairns te rijden. We willen ons concentreren op het stuk Adelaide-Sydney (nog nooit geweest) en vanaf surfers' paradise naar boven plekken te bezoeken die we vorige keer niet gedaan hebben.

Ik las in een vorige post info over het stuk Adelaide-Sydney en wat leuk is met kinderen. Heeft iemand ook ervaring en tips wat leuk is om te doen (met kids) tussen Surfers en Cairns? Wat zijn leuke, bijzondere kampeerplekken?

En daarnaast vraag ik me af of je op een camping op een camperplek ook een tentje neer mag zetten (als er ruimte is natuurlijk).

Groet,

Sonja

• zonja79

Ik zit even het forum te lezen en kom tot de ontdekking dat dec/jan regenseizoen is in het noorden. Maar ik lees ook dat de seizoenen in de war zijn (wat wij trouwens ook hebben gemerkt toen we jaren geleden heel wat regen hadden in juli tussen brisbane-cairns).

Mijn vraag (aan bijv Henk): wat is het weer afgelopen dec/jan geweest in noordoost-Australie? Maw: moet ik mijn route gaan omgooien en of gewoon gaan en we zien wel…..?

• Fadol

Hallo Sonja,

Wij zijn december 2011 met een 3 jarige en een 6 maand oude baby 6 weken naar Australië geweest.

Het was niet de eerste keer met een kind op vakantie, maar wel de eerste keer met ze vieren…..

Achteraf zou ik het zo weer doen, maar ter plaatse dachten we soms, tsja nu kunnen we dit en dat niet doen!

We hadden een camper (4 berth) met alles erop en eraan, vaak sliepen we op campings maar soms ook campeerde

we wild.

Grootste nadeel vonden we dat we bijvoorbeeld geen lange wandelingen konden maken en je oprijd naar bed moest gaan.

Bijvoorbeeld Fraser Island vonden wij geen succes, met je 2 kinderstoelen de bus in, met je 2 kinderstoelende bus uit de boot op, de boot af met je kinderstoelen, volgende bus in etc. Plus nog je verschoonspulletje! Lake mc kenzie, kwamen we aan, lopen naar het strand…….. Ja hoor poep luier, verschonen op het strand, nog wat foto's en je kon weer terug.

Trouwens dit is alleen als je met zo' n organisatie gaat als je zelf een 4x4 heb zal het iets relaxer zijn behalve dat je kinderen niet wagen ziek moeten worden!

Maar voor de rest kun je een hoop doen, oud en nieuw in Sydney gevierd, als je genoeg geld heb ga mee op zo'n cruise!

En niet het park in, zo druk en warm en weinig te doen voor de kinderen!

Australie is goed ingericht om te reizen met kinderen, bijna elk winkelcentrum had wel een babyverschoon plek, echt ideaal als het bloed heet en je toch boodschappen moet doen.

Tickets? Je gelooft het niet maar pas op 20 oktober boekte wij onze tickets……. Vertrek 9 dec!!!!

Beetje last minute, maar er kwam zo' n mooie aanbieding langs dat we dachten……Lets go!!!

Met ze vieren waren 3000 euro kwijt, we vlogen met Malaysian airlines, dit was 1 van de 2 maatschappijen die voor die prijs aanboden, de ander was Emirates. Je moet wel flexiebel zijn met vertrek data en terug komst.

De camper hebben we de hoofdprijs betaald, bijna 5000 euro, maar het kan goedkoper maar dan krijg je een kleinere camper.

Tsja schiet me nou effe niks meer zo te binnen, maar mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel, o ja 20 uur vliegen kan voor sommige kinderen heel lang zijn, onze baby had het top, ze eigen bedje!!! ( bassinet)

Groetjes,

Fadol

• zonja79

Hoi Fadol,

Bedankt voor je reactie.

We beseffen ons dat we andere dingen kunnen (moeten) doen dan zonder kinderen, daarom kiezen we ook voor de oostkust ivm bijz de westkust waar minder te doen is.

Welke route hebben jullie gereden? Ik las Fraser Island, dus best “hoog”. Hoe hebben jullie het regenseizoen ervaren? Ik weet even niet of we nu wel of niet richting Cairns moeten rijden. Vorige keer dat we er waren (juli), hadden we ook veel regen, dus in hoeverre kunnen we van het klimaat uitgaan?

We knippen de reis in stukken: op de heenweg via Azie (2 weken) en op de terugweg naar Oman (vrienden opzoeken), maar het blijft een eind :) en ik vrees dat onze zoon (dan 1 jaar en 8 mnd) niet meer in de bassinet past…. Maar dat hebben we ervoor over :))

groet,

Sonja

• Fadol

Hallo Sonja,

Oman? Grappig was onze tweede reis buiten de eu met een kind….

Maar inderdaad wel handig om je reis in 2 te delen, konden wij ook maar dat zou te kosten gaan van de tijd in Australie.

Met de aanbieding van Malaysian Airlines mocht je maar 45 dagen weg zijn!

Onze route was 9 dec. Vertrek naar Brisbane, daar vandaan een stukje naar boven ( Fraser Island & Bundaberg ) en via Sydney, Melbourne, Kangaroo Island terug vanaf Adelaide. Hebben wel wat regen gehad in Hervey bay maar ook in Melbourne!

Ik was ooit in Cairns in maart / april toen regende het met bakken, dus ja het ligt aan de tijd die jullie hebben.

Denk dat het voor de kinderen geen goed idee is ivm luchtvochtigheid.

De westkust vond ik mooier en vooral rustiger, dus het ligt eraan wat je al gezien heb in Australië.

Wij hadden wel wat rekening gehouden met de kinderen, maar nou ook niet te veel, gingen niet voor de speeltuinen en zwembaden helemaal naar de andere kant van de wereld :D had oud & nieuw al 2 x mee gemaakt in Sydney, maar als we toch in buurt zijn!

Ik vond achteraf dat we iets te weinig tijd hadden, behalve Harvey bay, Sydney en Kangeroo Island zijn we nergens langer dan 1 a 2 nachten gebleven, onze volgende Australie reis in 2050;) tsja want eerder zit het er helaas niet in, niet alleen de kinderen die naar school moeten, maar weet niet wanneer jullie voor het laatst geweest zijn, maar Australië is Duur met een hoofdletter D!

1 jaar en 8 maanden? Vliegt ie in iedergeval bijna gratis!

Mocht je trouwens een camping nodig hebben in Sydney, boek tijdig voor dec/ jan het dichtstbijzijnde van het centrum was Lane cove tourist park, nog goedkoop ook!

Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust, moet wel vaak graven in me geheugen want met 2 bengels wordt mijn geheugen niet beter ;) maar heb nog een wat mails bewaard.

Veel plezier met de voorbereiding.

Groetjes,

Fadol

• -+Henk+-

December - January is prima voor Adelaide - Sydney. Ik zou niet boven Brisbane willen rond die tijd en zeker niet later (Febr. Maart). Mid zomer hier is nu eenamaal de natte tijd voor noordelijk Queensland en in Febr. Mart met een redelijke kans op zware regen, en cyclonen.

Wat er allemaal te zien is tussen Adelaide en Sydney (en evt. nog wat noordelijk tot Coffs Harbour bijv.) valt wel te vinden op dit forum met een beetje zoeken

• leon

wil echt in die tijd dan van boven naar beneden is het beste .Mocht het slecht zijn( die kans is zeer groot) kun je plank gas naar beneden.Als alles al niet afgesloten is. Maar luister naar het advies van Henk.