Hutt River - WA...wie o wie...?

• Diana Bloemen

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag aangaande de 'Principality of Hutt River“. Ik weet niet of iemand daar wel eens van heeft gehoord, maar het schijnt dat de een of andere graanboer in West Australië , nadat hij jaren overhoop heeft gelegen met de autoriteiten, in 1970 een zelfuitgeroepen, onafhankelijke provincie heeft gesticht, alwaar de graanboer zelf sindsdien door het leven gaat als ”Prins Leonard I van Hutt River“. Hij is de tweede generatie ”staatshoofd". De provincie heeft een eigen volkslied, eigen postzegels en men kan daar ook het paspoort laten afstempelen. Uiteraard heeft Australië deze onafhankelijkheid nooit erkend, maar het schijnt een hilarische vertoning te zijn, die m.n. toeristen in de verleiding brengt om een omweg te maken en ter plaatse een kijkje te nemen.

Wie is hier wel eens geweest, of is bekend met dit fenomeen? Is het wel of niet de moete waard om er een kijkje te nemen?

Zo ja, wat is dan beter, als we vanuit Perth richting Kalbarri gaan of later tijdens onze trip als we van Monkey Mia naar Geraldton rijden?

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)!

• Frank

Wij zijn hier vorig jaar augustus geweest op weg van Yuna naar Kalbarri.

Het was leuk om een keer te zien maar niet meer dan dat. Wel grappig om zijn ‘koninklijke hoogheid’ himself de hand te kunnen schudden.

Geen idee of de beste man nog leeft aangezien hij er tijdens ons bezoek slecht uitzag en enorm aan het hoesten was. Hij was toen 84 jaar.

Omdat we er zo goed als langs kwamen hebben we dit landgoed nu wel bezocht want anders hadden we het wederom overgeslagen.

Hou er rekening mee dat dit alleen te bereiken is via gravel roads en dat je daar met de meeste 2wd auto's/campers niet verzekerd bent.

We zagen op zo'n 2 km van het landgoed een Apollo busje dat de bocht was uitgevlogen met veel schade tot gevolg.

Het bezoekje aan de Hutt River Province zal deze toeristen nog lang (financieel) blijven heugen is mijn vermoeden.

• Diana Bloemen

Oké, bedankt voor de info; het zou dus goed kunnen zijn dat daar inmiddels ook een troonswisseling heeft plaatsgevonden… :D