Tips and Trics

• Claudia39

Hoi Allemaal

Einde van dit jaar 27 december vertrekken wij richting Australie. Om eerst een paar dagen in Perth te verblijven en om dan 1 of 2 Januari van Perth Naar Cairns te vliegen.

Bedoeling is dat we dan 3 weken hebben om af te zakken naar Sydney.

Nu willen we heel graag eerst naar Daintry NP.

Andere zaken die we op de agenda hebben zijn blue mountains, Fraser Island en misschien Kepple Islands.Verder de nodige steden zoals Brisbane, Rockhamton etc

Nu vroeg ik me af hoe de rij condities zijn voor als we eerst vanaf Cairns naar Daintree gaan.Ip zag ik dat de weg verhard zou moeten zijn. Is een midden klasse auto dan voldoende of heb je dan meer aan een 4WD? Iemand dan ook nog verhuur suggesties?

We gaan met nog een reisgezelschap reizen en zij willen vanaf Cairns met name de Kustlijn strak volgen. Terwijl als je wat afwijkt hiervan ook veel moois kan zien lijkt ons.

Ik kan vanaf de meeste kaarten nu niet echt ontdekken wat nu verharde wegen zijn en wat zand zou zijn. Misschien iemand ook suggesties hierin welke we dan zouden moeten hebben.

Dat andere reisgezelschap heeft het er niet zo op om van die kust af te wijken….is dat terecht? Of is dit wel veilig? Lijkt ons van wel namelijk.

Hoplijk hebben jullie nog goede ideeen suggesties en of opmerkingen.

Alvast bedankt!

• Johan

Als je de vliegtickets nog niet hebt geboekt dan kan je beter in een andere maand in Cairns beginnen vanwege het regenseizoen.

Het is in januari erg warm en plakkerig met stortbuien en het barst er dan van de muggen. Is dat geen punt en kijk je niet op een paar muggenbulten meer of minder dan heb ik niks gezegd. (:D

Op een goede landkaart staat duidelijk aangegeven wat een geasfalteerde weg, een gravel road (unsealed road) of 4x4 track is. Even goed in de legenda kijken!

• BeB

hoi,

Wij (2 vrouwen) zijn in juli 2009 in 3,5 week van Sydney naar Cairns gereden met een middenklasser…zijn ook daarmee naar Cape Tribulation gegaan maar zijn alleen aan de kustweg gebleven….zijn gewoon verharde wegen. en we hebben ons geen moment onveilig gevoeld. voel me in rotterdam soms onveiliger dan toen in Australie.

en hoor net van dat de weg naar Daintree toendertijd te slecht was voor de middenklasser die wij hadden gehuurd.

Het stuk tussen Rockhampton en Mackay is erg lang en saai.

Vanuit Rainbow Beach zijn wij naar Fraser Island gegaan. Wel verzorgd, dus niet met eigen vervoer daarheen gegaan.,..het was overigens een dagtocht. Carlo's Sandblow is schitterend bij zonsopgang.

Vanuit Airley Beach zijn wij naar Hamilton Island gevaren. een soort ‘fantasy island’

Andere eilanden hebben we niet gedaan.

Waarom vliegen jullie niet direct op cairns?

Hoop dat je wat kan met deze info anders mag je me prive mailen.

groetjes

brenda

• Rolf Krüger

Tenzij je van tropische stortbuien en regelmatig onbegaanbare wegen houdt moet je van december tot begin mei wegblijven uit het noorden…

• -+Henk+-

Ik zou Cairns maar overslaan en van Perth naar Brisbane vliegen. Dan kun je vanuit Brisbane eerst even naar het noorden tot Harvey Bay en Fraser Island (hoewel ik dat ook niet zo erg bijzonder vind) en daarna afzakken vanuit Brisbane naar Sydney (en omgeving zoals de Blue Mountains en evt. een uitstapje naar Canberra).

Het is echt niet prettig in het noorden in januari: veel regen, korte dagen (half zeven op het laatst donker) en erg benauwd en heet. Bovendien heb je de kans dat je op weg naar het zuiden vanuit Cairns te maken krijgt met cyclonen of overstromingen. Dan is de weg afgesloten en heb je behoorlijk wat kans op vertraging. Er is eigenlijk maar een weg…. dus als die dicht is zit je vast.

De korte dagen worden behoorlijk langer als je verder naar het zuiden komt, en het wordt i.h.a. droger en gewoon lekker warm (25 - 32 C overdag). dit is de beste tijd van het jaar om NSW te bezoeken en daar is ook voldoende te zien en te doen.

als je i.p.v. Fraser Island mooie zand duinen wil zien kun je ook naar Port Stephens komen: Stockton Sand Dunes lijken veel op de Sahara… :) Ze hebben er ook kamelen om op te rijden….

Cairns, Daintree NP en de rest van het noorden moet je in Juli/Augustus bezoeken - niet in January.

• freek

Hallo Claudia,

Globaal zou je kunnen zeggen, ga in de Australische zomer, onze winter, maar de onderste helft van Australië en in onze zomer, winter daar, naar de bovenste helft, dan profiteer je maximaal van de seizoenen. Wil je naar Cairns, dan kan dat in januari natuurlijk ook. Ik ben er in fedruari geweest en je moet dan rekenen op zwaar bewolkt weer, weinig zon, erg warm, vooral 's avonds zware tropische buien en een enorm hoge, niet echt comfortabele, vochtigheidsgraad. Verder kun je natuurlijk van alles ondernemen, maar je zult de ongemakken erbij moeten nemen. De weg naar Daintree en Cape Tribulation is gewoon verhard, een 2WD auto volstaat, mits er geen extreem natuurgeweld is geweest en dat is niet te voorspellen. Vorig jaar ben ik er in juli geweest en toen was het er perfect met iedere dag zon en een graad of 20 -25. Cairns - Sydney in 3 weken is erg krap! Kijk maar eens naar de reisafstand en wat je allemaal wil doen!

Als je reden hebt om te beginnen in Perth, waarom blijf je daar niet wat langer om bijvoorbeeld in een week naar Nambung NP te gaan (Pinnacles) en het zuidwesten te bezoeken; Bunbury, Margaret River, Pemberton, e.d.?

Voor de oostkust kun je inderdaad beter vliegen op Brisbane, je kunt dan eerst nog een klein stukje naar het noorden gaan, Sunshine Coast, desnoods naar Hervey Bay en dan richting Sydney, Blue Mountains, kust en binnenland.

Bedenk dat je middenin het hoogseizoen zit, dus drukker, duurder, e.d.

Auto huren? Ik boek meestal rechtsreeks bij Hertz en kijk of ze aanbiedingen hebben, probeer de auto op te halen bij een stadskantoor, op het vliegveld betaal je veel extra toeslagen terwijl inleveren op de luchthaven geen probleem is. Neem een ruime auto, houd rekening met de bagage.