Werken (horeca) en woning zoeken in Melbourne.. Tips!!

• Lisa

Hallo!

Ik ben een jonge vrouw, geboren in Australie maar ben er sinds m'n 5e nooit meer teruggeweest.

Tot nu; ik heb m'n Australisch paspoort net geregeld en wil er vanaf a.s. oktober minstens een half jaar gaan wonen en werken.

Ik zoek een baan in (bij voorkeur) de horeca, en zal ook een betaalbaar onderkomen moeten vinden (desnoods gedeeld met anderen).

Wie heeft er tips voor mij wat betreft woonvesting, werk of kent iemand met een horeca-bedrijf in Melbourne?

Alvast bedankt!

Lisa

• -+Henk+-

Als je in de horeca wilt gaan werken is het misschien handig je vast van te voren te orienteren op de nodige papieren. Tegenwoordig moet iedereen die alcohol serveert “on licensed premises” een RSA Responsible Service of Alcohol) certificaat hebben. Verder is het verplicht voor horeca ondernemers om tenminste een Food Safety Supervisor in dienst te hebben die het daarvoor bestaande certificaat heeft. Ik weet niet of VIC, zoals in NSW ook eist dat iedereen die bij de voedsel bereiding is betrokken een food handling certificate heeft. Wat dat betreft is de “red tape” in Oz zeker niet minder dan in NL.

Overigens zijn die certificaten niet moeilijk te krijgen. RSA en “food Safety” zijn cursussen van een dag (10 - 4 ) en zonder echt examen, maar je moet ze wel hebben… :) Zelfs vrijwilligers - zoals ik - die bij evenementen drank verkopen en een sausage sizzle doen moeten tegenwoordig die papieren hebben (en heb ik ze. :) )

• melissa

Kan je dat RSA certificaat ook hier in nederland krijgen?

• -+Henk+-

Daarvoor moet je een vast adres in Australie hebben. Je kunt de cursus wel doen via internet, maar ik denk dat je een problem gaat krijgen om de registratie die er aan vast zit rond te krijgen alsje nog in NL woont.