Sedan auto in west Australie?

• Sylvia

Hallo,

Wie kan mij advies geven?

Wij zijn een tijdje in Perth en wij hebben een sedan auto ( gewone luxe auto ) tot onze beschikking.

Is het mogelijk om de volgende route te rijden;

Eerst vanuit Perth naar het zuiden (Margaret River, dan oostwaarts tot aan Esperance, dan omhoog naar Kalgoorlie en dan via de Wave Rock weer terug, overnachten in Swan Valley en dan omhoog. Wij rijden welliswaar niet tot Exmouth, maar tot Denham/Monkey Mia en dan weer terug.

Hoop op advies, alvast bedankt.

• Sylvia

Oh ja, de periode dat we er zijn is januari.

• P@ul

Januari kan heet zijn. Wij waren er dit jaar januari, temperaturen boven de 40 graden in het binnenland.

Reizen geen probleem. Allemaal geasfalteerde wegen, als je tenminste Kalgoorlkie-Merredin-Hyden (wave rock) gaat. Er gaat wel een weg binnendoor Kalgoorlie-Hyden, maar die is grotendeels steenslag. Qua tijd zal het niet uitmaken.

Van Hyden naar Swan valley zou ik binnendoor gaan. Via Kulin (Tin Horse Highway) en Waggin (Heritage village).

Ook deze wegen zijn allemaal geasfalteerd en erg rustig. Onderweg nog zoutmeren te zien

Het is wel iets om, maar het rijdt erg vlot en het is interessanter dan terug naar Merridin en dan naar Perth.

. Esperance-Kalgoorlie is overigens ook erg rustig. De andere wegen zijn drukker.

• Sylvia

Bedankt Paul,

Hier heb ik wat aan, fijn.

Ik heb een kaart besteld als het goed is komt hij morgen.

Kan ik het wat makkelijker bekijken en inplannen.

Vond je kalgoorlie de moeite waard?

• P@ul

Kalgoorlie de moeite waard. Ik moet bekennen, dat ik daar meer belangen had dan alleen toeristische. Ben er dan ook meermalen geweest.

Ik vind het de moeite waard. De superpit (vooral als er een ‘blast’ is, maar die zijn er niet zo vaak), het mijnmuseum met een bezoek aan de oude ondergrondse mijn, Een wandeling door de hoofdstraat en alle vroeg 20ste eeuwse gebouwen bewonderen, Even binnenlopen bij het toeristen centrum. Het West-Australië museum. Een wandeling door het Karlkurla Bushland park. Genoeg te doen. Kijk de toeristengids na. Als je van Esperance naar Kalgoorlie rijdt, stop dan een uurtje in Norseman en wandel langs het paard Norseman en de rotonde met de blikken kamelen. Meer is er niet te beleven, maar het breekt even de reis. Rijdt in Kambalda even de Redhill Lookout op. Een mooi uitzicht op het immense zoutmeer.

(Mocht je golfen, speel dan tenminste 9 hole op de nieuwe golfbaan in Kalgoorlie, een geweldige baan in de woestijn.)

Op weg naar Merredin kom je door Coolgardie. Ook daar is een klein, maar interessant historisch museum. En een junk yard met oude mijn machines en gereedschap aan de overkant (Ben Prior's Park). Verder weinig te beleven langs de weg, maar af en toe een ruststop is te combineren met een interessant plekje, zoals bijvoorbeeld het memorial ter herinnering aan de in de bushfire omgekomen chauffeurs in het Boorabin National park (een paar 100 meter van de weg af).

Het zijn steeds hele afstanden die je rijdt, maar het rijdt zo rustig en vlot, dat je toch snel ergens komt. En in sommige dorpjes ineens verrassende dingen. Wat lokale kunst in kleine parkjes enz.

• Sylvia

Hallo Paul,

Bedankt voor alle leuke tips en adviezen.

Ik heb alles opgeschreven.

Blij mee.

Groeten Sylvia