Reistijd & Tips West & Noord Australie

• Ton

Wij willen in 2014 in ieder geval naar het Noorden (Broome - Darwin) gaan en eventueel ook nog naar Perth (Perth-Broome-Darwin). Was is de beste reistijd voor beide trajecten en hoeveel tijd moeten we minimaal reserveren? Bij voorkeur gaan we met een 4WD Camper om bijvoorbeeld de Gibbs River Road te rijden.

Tips zijn natuurlijk ook meer dan welkom!

bvd,

Ton

• Ineke

Beste Ton,

Wij willen komende zomer ongeveer dezelfde route doen. Ik heb de reis al in detail gepland. Omdat wij van wandelen houden staat er bijna elke dag wel een wandeling op de planning. Wat overigens niet wil zeggen dat we dit ook allemaal gaan doen.

Hierbij mijn reisplanning. Misschien heb je daar nog wat aan. Wij hebben een 4WD gehuurd in Darwin.

dag - activiteit ————————————————————————————————— Slapen/eindlocatie

1—– Auto ophalen in Darwin; Lunchstop fogg dam ———————————————– Two mile campsite

2—– Wandelingen: Mamukala 3 km 1,5 h; • Manngarre bij Ubirr 1,8 km 1 h

——- Kijken bij Cahills crossing bij opkomend water

——- Zonsdondergang Ubirr 1,25 km = 1,5 h; ——————————————————- Kakadu Ubirr Merl campsite

3 —- Bardedjilidji Walk 2,5 km 1,5 h (+ Sandstone and river bushwalk 6,5 km 3 h)

——- Picknicken bij Anbangbang billabong (zie pdf)

——- Nourlangie 1,5 km 2 h ——————————————————————————- Kakadu Jim Jim falls Garnamarr campsite

4 —- Twin falls (zowel bovenop als onder) 6 km 3,5 uur;

——- Misschien Jim Jim falls

——- Warradjan Aboriginal Cultural Centre ———————————————————- Mardugal Cooinda campsite

5 —- Yellow water boot cruise (6:45 am – 8:45 am incl ontbijt)

——- Maguk plungepool ———————————————————————————— Gunlom campsite

6 —- Wandeling bij Gunlom (1 km, 1 uur) ———————————————————– Katherine

7 —- Wandeling Baruwei-walk (3,7 km, 2 uur)

——- Boottocht ———————————————————————————————— Katherine

8 —- Reisdag; Ivanhoe Crossing /Parry creek road?

——- Wandeling onderweg: Joe’s Picnic Area Nawulbinbin Walk

——- (1,7 km,= 1 uur) ————————————————————————————— Kimberland Holiday park of Hidden valley campsite of Mambi Island campsite

9 —- Wyndham/King river road; marlgu billabong ————————————————- Bushcamp bij King river of de Karunjie track

10 — Karunjie track

——- Amalia gorge (3.4km return - 2h) ————————————————————— GRR - El Questro

11 — El questro gorge (6.8km return – 4h) ——————————————————— El questro

12 — Zebedee springs; Emma Gorge (3.2km return – 2h )

——- Ellenbrae station: thee met scones ———————————————————— Kulumbura rest area of GRR – (over de Pentecost river)

13—- Reisdag ————————————————————————————————— Mitchel falls campground

14 — Mitchel falls; Terug met vlucht ——————————————————————- King Edward river campsite

15 — Reisdag ————————————————————————————————– GRR- Manning gorge

16 — Wandeling naar Manning gorge; Galvan Gorge en Adcock gorge —————— GRR – bell Gorge: Silent Grove

17 — Wandeling bij Bell Gorge ————————————————————————– GRR – Windjana gorge

18 — Wandeling Windjana gorge – 7km – 3 uur; Tunnel Creek —————————– Fitzroy crossing: The Crossing Inn

19 — Geiki Gorge (8 uur ’s morgens cruise); reisdag ——————————————- Bungle bungles (Wallardi camp site) of bij de hoofdweg

20 — Echidna Chasm om 12 uur (2.5km return – 1.5h) —————————————- Bungle bungles Wallardi camp

21 — Picaninny Creek walk, The Domes walk; Cathedrale gorge ————————– Bungle bungles Wallardi camp

22 — Mini Palms gorge walks (2 hr/5 km return); reisdag ———————————— Keep River park; Gurrandalng Campground

23 — Wandelingen Keep River Park; Escarpment walk (3 km= 1,5 uur) —————- Edith falls

24 — Wandeling bij Edith falls (2 uur; 2,6 km); Termietenheuvels

——– Florence falls walk/ Buley rockhole ———————————————————- Litchfield Buley rockhole campsite

25 — Tolmer Falls Walk: 1.6 km / 45 min;

——– Greenant Creek Walk; 2.7 km; 1.5 hours; Wangi falls ——————————- Litchfield Sandy Creek Falls campsite

26 — Sandy Creek falls; Cascades walk ———————————————————– Darwin Value Inn

Als reisgids heb ik de twee ebooks van Kimberleyaustralia gekocht, met veel details.

Als je nog vragen hebt, kun je die natuurlijk nog wel stellen. Ik maak nl mijn eigen reisgids op basis van veel reisverhalen die ik heb gelezen (inmiddels 28 pagina's).

Veel succes met de voorbereidingen.

Ineke

Neuteboomvisser.nl

• Ton

Super Ineke!!! Daar hebben we wat aan. Wanneer gaan jullie precies? En welke 4WD hebben jullie gehuurd?

• Ineke

Beste Ton,

Wij vertrekken op 19 juli en hebben een Adventure gehuurd bij Apollo.

Groet Ineke

• Ton

Hebben wij een paar jaar geleden ook gehad. Fijne camper. Twijfel nu tussen de Adventure en de Trailfinder

• Ineke

Beste Ton,

Zie mijn thread hierover: Apollo Trailfinder of Adventure?

Het grote bed heeft dus voor ons de doorslag gegeven.

Groet Ineke

• Ton

Hoi Tineke,

Heb je rechtstreeks bij Apollo gehuurd of via via. Je lijkt me iemand, net als ik, die alles grondig uitzoekt, dus ik vroeg me af of je bijvoorbeeld ook bij www.australiacampers.com hebt gekeken? En bij Britz gekeken (Bush camper)?

• Ineke

Beste Ton,

Klopt ik heb grondig onderzoek gedaan naar alle mogelijkheden.

Je vervoermiddel is nl erg bepalend voor een goed verloop van je vakantie. En onze ervaring met de Toyota Hilux zijn tot op heden altijd goed geweest. En de wegen die wij hiermee in Afrika hebben gereden (bv veel rivierbeddingen) zijn echt wel wat lastiger dan de Gibb River Road. Maar ik weet ook dat je erg afhankelijk bent van het verhuurbedrijf. Metname de banden die je krijgt. Die moet je altijd erg goed controleren bij ontvangst van de auto.

Zie mijn website over de vervoermiddelen waar we in de loop der jaren mee hebben gereisd in Afrika.

En ja, ik heb dus ook contact gehad met Australia campers. Dat contact verliep zeer prettig. En zij zijn duidelijk veel goedkoper.

Je zou dus eigenlijk ook verwachten dat ik het via hem had geregeld. Hij was echt veruit de beste in service en prijs.

Omdat wij lang van te voren hebben geboekt heb ik toch uiteindelijk gekozen voor Walkabout, omdat zij wel zijn aangesloten bij het Stichting Garantie Fonds.

Ik heb er dus ook bewust voor gekozen om niet rechtstreeks bij Apollo te boeken. Zie andere threads op dit forum hierover.

Klaarblijkelijk is het goedkoper en beter om het via een reisagent te regelen.

In Afrika heb ik het wel altijd rechtstreeks gedaan via de camperverhuurder.

De bushcamper voldeed niet aan onze eisen (bed te smal en buitenkeuken minder praktisch). Natuurlijk heeft deze auto wel een grote petrol tank, maar we kunnen overal tanken op de Gibb River Road. We zijn in ons geval dus wat meer geld kwijt aan brandstof.

Veel plezier bij het plannen van je vakantie.

Groet Ineke

• Margreet

Hallo Ton,

Momenteel zijn wij onderweg in NZ, maar wij hebben de GRR tweemaal gedaan.

Stuur maar een privéberichtje dan kan ik reageren als we half februari terug in Sydney zijn.

Groeten Margreet.

• Wouter

Nou nou Ineke, je hebt me er al een werk van gemaakt. Wat een fanatiekeling! (:D

Wij gaan in juni/juli van Darwin naar Broome via de GRR en weer terug naar Darwin maar plannen weinig.

We hebben dik 5 weken de tijd en zien wel hoe het allemaal verloopt waarbij ik wel moet zeggen dat we al eens in o.a. de Kimberley zijn geweest.

Gaan jullie bewust niet naar Broome?

De 4WD camper hebben we opnieuw bij Australia Campers geboekt om dezelfde redenen die jij aangeeft.

En het SGR…. tja, dikke plus van AC is dat je een kleine aanbetaling doet en je vervolgens zelf mag weten wanneer je de rest betaalt.

Dus geen betaling weken voor de afhaaldatum. Daarnaast vinden wij de verkregen tips van hoge kwaliteit, hieruit kan je echt merken dat men goed op de hoogte is en dat er veel down under is gereisd. Een fijne partij om mee te werken en geen vraag is teveel.

Er zijn meer tevreden huurders als je dit ziet: http://www.australiacampers.com/kampereninaustralie.htm (tu)

Dat Value Inn ken ik. Een hotel in de categorie ‘eens maar nooit weer’.

Betaalbaar was het zeker maar wat een nachtelijke klereherrie vanaf de straat! Veel backpackers die daar buiten de boel op stelten zetten.

De kamers waren de kleinste die we ooit hebben meegemaakt net als de douche. Je krijgt dus waar je voor betaalt maar of het value is….

Heb je dit hotel nog niet geboekt dan zou ik naar een betere locatie gaan kijken die niet aan het drukke Mitchell Street gelegen is.