Beste Henk,
Het is zeker goed, dat je ons aan het denken zet en probeert ons van een andere invalshoek naar een vakantie in Australië te laten kijken. Zoals eerder gezegd ben ik het ook met je eens, dat minder vaak meer is en dat je dus beter een klein gebied grondig kunt verkennen dan in een razend tempo door heel Australië te racen. Toch moeten we één ding niet vergeten: Op Hester na zijn alle posters hierboven in de luxe positie, dat zij al meerdere keren in Australië zijn geweest of zelfs daar wonen. Persoonlijk vind ik het dan een stuk makkelijker, om mij tot een relatief klein reisgebied te beperken. Ik ben inmiddels een vrij ervaren reiziger en weet op zich heel goed, dat als je echt iets wilt zien van een land, dat je dan het beste voor een korte route en een rustig reistempo kunt kiezen. Toch heb ik daar telkens weer moeite mee, als ik ergens voor het eerst heen ga. Ik ben dan toch altijd bang, belangrijke hoogtepunten te missen, zeker omdat ik niet weet, of ik nog ooit terug zou komen. Bij een eerste reis naar een bepaald land betrap ik me daarom telkens weer op dezelfde fout: Ik wil veel te veel in een veel te kort tijdsbestek. Bij een tweede of derde reis naar hetzelfde land heb ik daar veel minder last van.
Ik wil daarmee niet suggereren, dat Henk zijn concept niet ook voor ‘firsttimers’ in Australië op kan gaan. Ik wil alleen zeggen, dat het voor mensen, die voor het eerst (en misschien ook voor het laatst) naar Australië gaan, een stuk moeilijker is om keuzes te maken en dat ik daar begrip voor heb, want mij vergaat het de eerste keer meestal net zo.