Heel gek eigenlijk...

  • -+Henk+-

    Heel gek eigenlijk dat mensen zeggen: “Ik ga in drie weken Australie bekijken”. Dat terwijl als je zou voorstellen om in drie weken Europa te bekijken ze je voor gek verklaren. In EU gaan mensen met vakantie naar een land, zoals Italie en Spanje en kiezen dan vaak nog een bepaalde streek voor hun vakantie: Toscane of een van de Spaanse Costas, of de Alpen of Dolomieten.

    Maar Australie moet in drie weken “omdat het zo ver is”. In afstand misschien maar niet in reistijd. Als je met auto naar Spanje of Croatie gaat dan ben je langer onderweg dan van Amsterdam naar Sydney. En als je de echte kosten per km (brandstof, afschrijving, onderhoud, belasting en verzekering) incl. de kosten van de meestal onvermijdelijke overnachting onderweg, dan is een retourtje Amsterdam Sydney niet eens zo duur… Utrecht - Zuid Spanje is ruim 2000 km over de weg en een overnachting van 150 E op de heen en terug reis (incl. maaltijd) en een km prijs (NIBUD gegevens van 0.48 euro/km voor een middenklasse auto) maakt samen Euro 2220 terwijl je met twee personen per KLM voor 1600 euro al naar Sydney heen en weer bent… :)

    Als je dus de volgende vakantie down under planned bekijk het dan eens van het europese vakantie perspectief: kies een streek en ga je daar op voorbereiden.

    Suggesties voor streek vakanties:

    "Top End: (Darwin, Kakadu, Jabaru, Litchfield en evt. Alice Springs met Uluru)

    North Queensland: (Cairns, Port Douglas, Atherton Tablelands en evt. nog the Whitsundays)

    Victoria: Melbourne, Ballarat, Bendigo, Grampians en de Great Ocean Road.

    New South Wales: Sydney, Blue Mountains, Hunter Valley, Port Stephens met evt. Canberra en de Snowy Mountains.

    Op die manier zie je misschien niet zo veel asphalt, is je vakantie veel relaxter en leer je een streek veel beter kennen dan er maar doorheen te razen en thuis op de fotos te moeten ontdekken wat je allemaal gemist hebt.

    Denk er een over na :)

  • Margreet

    Roerend mee eens, Henk.

    Deze keer hebben we wel een groot stuk uitgekozen, maar daar hebben we dan ook 60 dagen voor.

    Vanaf zondag ligt de zuidkust voor ons open.

    Groeten, Margreet.

  • Franziska Ott

    Ik ben het met jullie eens, dat minder vaak meer is. Vandaar dat we ons tijdens onze volgende reis naar Australië (4 1/2 weken in oktober / november 2014) op een klein stukje van dit enorme continent beperken. Vanuit Melbourne gaan we dan de staat Victoria verkennen.

    Ik begrijp het dilemma van veel mensen hier echter wel. Voor velen is een reis naar Australië een ‘once in a lifetime experience’ en dan wil je in korte tijd zoveel mogelijk van dit land zien. Je weet immers niet, of je ooit nog terug komt. In die situatie is het een stuk moeilijker om keuzes te maken en in te zien, dat je waarschijnlijk meer aan je vakantie hebt, als je maar een klein stukje van Australië bezoekt, in plaats van drie weken lang alle hoogtepunten van achter de autoruit te bekijken.

  • Hester

    Hallo Henk,

    Over een vakantie/ reis naar Australië denk ik al een tijdje na :-).

    Deels ben ik het wel met je eens. Ik wil juist niet te veel in de auto zitten, maar ook de tijd hebben om te wandelen, dingen te bekijken, mensen te onmoeten, te genieten etc. Als je dan een paar weken hebt, dan zal je keuzes moeten maken. Dat doe je binnen Europa inderdaad ook.

    Toch denk ik dat ik een vlucht naar Australië anders zou ervaren dan een autorit naar het zuiden van Spanje. In de auto kan je stoppen wanneer je wilt en wanneer je onderweg overnacht, kom je ook uit de auto en kan je je benen strekken. In het vliegtuig heb je die mogelijkheid niet. Je kan er voor kiezen een stop-over te maken, maar daar zitten ook kosten aan verbonden.

    Verder zit je met een tijdsverschil. Voor mijn studie ben ik een half jaar naar de VS geweest. Het tijdsverschil was 7 of 8 uur. Het heeft wel een paar dagen geduurd voordat ik daar aan gewend was en terug ook weer. Op vakantie kan je daar rekening mee houden, maar daarom vind ik het niet zo fijn om direct naar thuiskomst weer aan het werk te moeten. Een paar dagen om te acclimatiseren (en de was te doen ;-) ) vind ik fijn.

    Ik heb gekeken voor een vlucht naar Amsterdam-Perth en Darwin - Amsterdam . Volgens mij was dat iets tussen de e1000,- en e1100,-. De reis die ik zag kostte ongeveer e2850,-. Als ik dat bij elkaar optel moet ik toch even slikken van het bedrag :-).Zeker als ik zie dat sommige reisorganisaties voor 2000,- à 2500,- een groepsreis naar Azië aanbieden (incl. vlucht).

    Maar goed, Australië trekt me en ik ga zeker naar de opties die je voorstelt kijken.

    Met vriendelijke groet,

    Hester

  • Vincent (australie)

    Dikke like voor dit topic! Australië kan gewoon niet in een paar weken tijd.

  • Margreet

    Veel mensen worden ook besmet door de zg Ossie Bug en moeten regelmatig terug anders wordt de heimwee te groot.

    Nu moet ik zeggen dat mijn man en ik als gerecycelde teenagers geen tijdsproblemen hebben. Alleen de financieen en de gezondheid.

    Gerecycelde teenagers is een omschrijving geleerd van Australische mensen die na de pensionering hun eigen land aan het verkennen zijn.

    Over het algemeen worden die mensen Grey Nomads genoemd.

    Voor ons is het ook gemakkelijker omdat wij hier familie hebben te wonen, de eerste dagen nodig om van de jetlag af te komen zijn we minimaal bij hen.

    We worden keurig van het vliegveld opgehaald en ons bedje staat dan al te wachten.

    Vanuit Sydney, zonnig, heet en met hoge luchtvochtigheid,

    Groeten wij iedereen in het koudere Nederland en alle anderen die dit lezen,

    Sjef en Margreet.

  • Hester

    Helemaal mee eens. Maar ja, als je elk jaar maar een paar weken hebt, wat dan? Helemaal geen Australië of een klein deel?

    Hester

  • WillV

    Beste Hester,

    In je laatste antwoord sla je de spijker op zijn kop. Als je maar een paar weken hebt moet je je juist beperken tot een klein deel. Dan kom je gewoon een jaar later weer terug en doe je een ander deel.

    Wij zijn ook een paar van grey nomads. Onze dochter, schoonzoon en twee schatten van kleindochters wonen sinds een paar jaar in de Adelaide Hills (daarvoor woonden ze in de buurt van Melbourne), op zo'n 60 km buiten Adelaide. Wij gaan dus als het kan ieder jaar naar Australie. Een paar weekjes bij de kleinkinderen. Dan stappen we in de Jeep, doen de caravan erachter en gaan we steeds een ander deel van SA verkennen. Sorry Henk, maar je bent een paar kleine gebiedjes vergeten, o.a. South en West Australia!! Toch ook een aantal bezoekjes waard dacht ik zo. Ik denk aan Adelaide zelf als je van een grote stad met al z'n vertier en cultuur houdt. De Barossa valley en de Clare valley als wijnliefhebbers gebieden. Kangaroo Island niet te vergeten (wel duur voor een caravan oversteek). Doe daar liever een georganiseerde reis naartoe. In de buurt heb je dan bijv. Victor Harbor. Je hebt daar Pt. Elliot; Goolwa, Lake Alexandrina; Younghusband peninsula; De zeer bijzondere roze zoutmeren. Wat te denken van Mount Gambier.Of volg de rivier de Murray

    Vorig jaar hebben we de Flinders Ranges bezocht tot aan de woestijn. Man,man man wat mooi.

    Het jaar daarvoor Eyre peninsula tot en met Ceduna.

    Dit jaar zouden we via Pt. Augusta, Coober Pedy, Uluru, de Olga's enz, Mc Donnels tot aan Alice Springs gaan. We hadden 3 maanden in het hoofd. Paar weken dochter en kleinkinderen, een week of wat trekken. een week of wat in de buurt van Hahndorf staan, zodat de kleinkinderen bij opa en oma in de caravan konden logeren.

    Nu hebben we de hele reis moeten cancellen: echtgenote heeft lymfeklier kanker en ze is nu aan de chemo begonnen. Alle klieren zijn inmiddels verwijderd.

    Toch gaat dat ons niet tegenhouden. Als de hele geschiedenis achter de rug is willen we dan misschien in het najaar gaan.

    Ik zou een heel blad over SA, Vic, NSW, Queensland enz kunnen vullen. Er is zo verschrikkelijk veel te zien in dat land van 5.000 km bij 5.000 km dat we al sinds 2001 bezig zijn te ontdekken. En je begrijpt het al: We hebben nog lang niet alles gezien. Dus heb geduld en ga gewoon een keer of 10. Heel Europa afreizen heeft bij ons ook zo'n 20 jaar in beslag genomen.

    Schaam je dus niet om je te beperken tot een gebied van 500 of 750 km per keer

    Veel plezier bij de voorbereiding toegewenst.

  • juul04

    Inderdaad kan je niet heel Australie in weken doen…. Ik zelf woon in Australie (South West) en heb nog lang niet alles van Australie gezien (bijna niets). Mijn ouders hebben veel meer gezien dan ik! Die doen het zelfde als Will, bezoeken mij en de kleinkinderen en gaan dan ergens naar toe met een camper of nemen een binnenlandse vlucht en gaan dan ergens anders een paar weken kijken. Omdat ik hier woon, wordt er ook gewerkt en ook voor ons is het duur om ergens naar toe te vliegen…. we gaan dus eerder even ergens kamperen. Het hoekje waar wij wonen kan je al 2 weken voor uit trekken. Tja en dat is maar een klein hoekje van Australie,….

    Juul

  • -+Henk+-

    Leuk, al die reacties op mijn wat “tongue in cheek” post. Wij zijn 15 jaar geleden vanuit NL naar Oz (NSW) verhuisd en doen hier nu wat we in Nederland ook deden: iedere vakantie een nieuw stuk van dit immense grote land verkennen. Zoals kort geleden een week in Perth. Eigenlijk alleen maar Freemantle en Perth en directe omgeving gezien maar enorm genoten en de stad zelf echt een beetje leren kennen. Voor wie er was en het terug wil zien - of voor wie lekker gemaakt moet worden: mijn fotos op Flickr. op diezelfde site staan trouwens nog heel veel meet fotos van Australie (en de rest van de wereld).

    De voorbeelden die ik noemde zijn uiteraard enorm uit te breiden en dat hebben diverse andere posters al gedaan: zoals Zuid Australie rond Adelaide. Mooi gebied met stranden, bergen (nou ja - die heb je eigenlijk niet in Oz) wijngebieden en een interessante rivier: de Murray River waar je met een heuse paddle steamer een cruise kunt maken.

    Wij lassen ook nog wel eens een weekje Gold Coast in. Lekker touristisch gebied met een hoop “high rise” apartements gebouwen. Maar toch ook wel leuk voor een paar dagen. Uitstapje naar Brisbane en als we de kleinkinderen mee hebben uiteraard naar de divrse attracties: Sea World, Dream World, Wild 'n Wet…

    Mijn bedoeling was eens een andere invalshoek te tonen en de mensen aan het denken te zetten. Leuk dat dat een beetje gelukt is.

    BTW… we komen de meeste jaren een week of vier tot zes in Nederland en doen ook niet “heel Europa” maar pikken elk jaar een stuk(je) waar we nog nooit geweest zijn, of wat we graag weer eens willen zien. Dat zal dit jaar waarschijnlijk de Harz worden met een paar dagen in Berlijn. (en dus niet van Griekenland tot de Noordkaap… :) )