Cape Tribulation en Great Barrier Reef - dagtochten

  • Els

    Hallo!

    In november (duurt nog lang!) ga ik samen met een vriendin naar Australië voor 6 weken. Omdat we momenteel bezig zijn met het plannen en boeken van de vluchten en een huurwagen, willen we in één moeite door ook al eens kijken welke tours we willen doen. We vliegen op Cairns. We willen sowieso een dagtour maken naar Cape Tribulation en een dagtour Great Barrier Reef. Ons probleem is dat er zoveel aanbieders zijn! We zien ondertussen door de bomen het bos niet meer omdat alle tours precies veel op elkaar gelijken qua route en prijs en we weten niet goed wat te kiezen. Voor Cape Tribulation gaat onze voorkeur momenteel uit naar Down Under Eco Tours en voor het Great Barrier Reef naar de tour van Quicksilver. Heeft iemand van jullie suggesties / eigen ervaringen met (andere) aanbieders? Wat raden jullie ? als rasechte Australië-kenners ? aan?

    Alvast heel hartelijk dank voor jullie antwoord,

    Els

  • Ann

    Hoi Els,

    De Quicksilver vonden wij geweldig. Wij hebben de trip gemaakt vanuit Port Douglas en waren erg tevreden. Ze hebben een potton op het rif liggen waar je vanaf kan snorkelen, duiken, glasbodemboot kan nemen, en een alternatief kan doen tussen duiken en snorkelen met een soort van glazen stolp op je hoofd enz enz en het materiaal dat je gebruikt is goed. Wij hadden bewust de quicksilver genomen omdat de boot groot is en ik nogal snel zeeziek wordt en daar heb je op een grote boot minder last van.

    Down Under Eco Tours ken ik wel maar daar hebben we geen gebruik van gemaakt. Maar je moet niet hier boeken hoor dat is veel duurder. Gewoon wachten totdat je ik Cairns bent en dan lekker rond gaan kijken er zijn enorm veel aanbieders tegen hele scherpe prijzen.

    veel plezier met het voorbereiden van jullie trip

    Ann

  • Johan

    Hoi Els,

    Ann heeft gelijk zo min mogelijk hier boeken.

    In Cairns barst het van de aanbieders, ze zitten voornamelijk op de boulevard.

    Maar dat zie je daar wel.

    www.johanklaassens.nl

  • Vincent

    Persoonlijk vond ik Quicksilver erg massaal, 300 man op een luxe catamaran (Wave piercer) is kinderspel voor die gasten. Het is wel erg indrukwekkend hoe goed het allemaal georganiseerd is.

    De lunch is echt perfect geregeld, veel vers fruit en lekkere broodjes.

    Het e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van je wensen en je verwachtingen.

    Tourtjes boeken in Cairns is Kinderspel, overal vindt je tourshops, al dan niet gericht op backpackers of de wat oudere traveller. De concurrentie onderling is moordend, dus onderhandelen is zeker mogelijk. (boeken bij een hostel levert je vaak een gratis nacht accommodatie op)

    Naar Cape Trib gaan heel veel tour operators, word of mouth is eigenlijk het beste om vanuit te gaan, (vandaar je vraag hier) het aanbod is echter gigantisch….

  • Trudy

    Wij zijn met Billy Tea Bush Safaris naar Cape Trib geweest. Helemaal geweldig, vooral omdat we op de terugweg kangaroos de fles mochten geven. Als je net 1 dag in Australië bent is dat natuurlijk helemaal het einde.

  • ingrid

    Ik zou ook aanraden om daar te boeken, zeker voor Great Barrier Reef is het handig om de weersverwachtingn in de gaten te houden. Er wordt zoveel aangeboden… Ik lees dat je ook een huurauto wil, waarom ga je zelf niet naar Cape Tribulation rijden?

  • Freek

    Zou ik ook zo doen. In Cairns een tour boeken voor het Great Barrier Reef en als je toch een huurauto neemt, rij dan zelf naar Cape Tribulation, dat is per gewone 2WD auto over geasfalteerde weg bereikbaar. Verder noordelijk gaat daarna dan niet meer. Je kunt er dan 2 dagen over doen.

  • Ruud

    Ook ik ben het helemaal met Ingrid eens.

    Door (een van de vele) concurrenten werd als nadeel van dat ponton genoemd dat dat altijd met veel gasten op dezelfde plek ligt, dat zou die locatie extreem belasten en relatief veel schade op die plek aanrichten.

    Dat klonk ons heel plausibel in de oren, vandaar dat wij bij een kleinere aanbieder hebben geboekt.

    Deze vertrok ook gewoon vanuit de haven, hoefden we dus niet eerst met een bus naar Port Douglas.

    Langs de boulevard en in de zijstraten zijn inderdaad 10-tallen agencies, die ook elk voor 10-tallen (dezelfde) organisaties aanbieden. De ene dag (desnoods ‘s avonds) boeken en de volgende dag ’s ochtends vroeg de zee op !

    Ik meen dat wij met Sea-Quest o.i.d zijn meegevaren. Het was ongeveer een uur (hard) varen naar het rif. Daar hebben ze flink wat ankerboeien liggen, en de schipper kiest dan waar hij zijn gasten laat duiken / snorkelen.

    Overigens hebben wij voor snorkelen gekozen omdat we dan geen aandacht hoefden te besteden aan de techniek van het duiken (en het was bovendien een stuk goedkoper). Je zwemt aan het oppervlak, met de vissen en koraalriffen etc 1 - 5 meter onder je. Ik vind zo'n tripje naar het Great Barrier Reef echt een aanrader, een absolute must !

    Wij vonden het heel gemoedelijk, met ik denk een man of 30 aan boord, lekkere lunch, goede materialen, vriendelijke begeleiding.

  • Sandman

    Hallo,

    Misschien zullen jullie jezelf eerst de vraag moeten stellen wat jullie willen gaan doen of zien bij het Great Barrier Reef.

    Willen jullie snorkelen, duiken? Willen jullie persoonlijke aandacht.

    Houden jullie van massatoerisme?

    Vorig heb ik als (onervaren) Australie ganger ook een grote fout gemaakt door een dag met een Quicksilver Catamaran mee te gaan, veel te toeristisch en met z'n 200/300 pers. “gezellig” naar Green Island (meende ik) dus niet.

    En dat was nog wel in het laagseizoen (september)

    Het beste is om gewoon terplaatse je wensen kenbaar te maken bij één van de vele touroperators op elke hoek van de straat in Cairns, en niet te reserveren vanuit Nederland.

    V.w.b. Cape Tribulation, gewoon zelf met een gehuurde auto gaan.

    Denk er wel aan dat je met een “gewone” huurauto niet verder komt/mag dan Cape Tribulation. (wel met een 4wd)

    Succes.

    Klaas

  • anne-marie

    ik ben naar het great barrier reef geweest met passion for paradise, dat was ontzettend leuk!l Gezellig en gevoel voor humorvolle crew. Je stopt op twee plekken om te duiken en/of te snorkelen. De lunch is echt super goed. En de boot is zeker niet te vol, hooguit 50 man. zeker een aanrader dus. En makkelijk te boeken als je in cairns bent.